YK-päivä

Kansainvälinen Downin syndrooma -päivä

World Down Syndrome Day

Downin oireyhtymä tai Downin syndrooma on yhteinen nimitys trisomia 21-kromosomimuutoksen aiheuttamille piirteille, jotka vaikuttavat kasvuun, ulkoisiin piirteisiin, kehitysvammaisuuteen sekä tiettyihin toiminnallisiin tekijöihin.  Downin oireyhtymä on yleisin kromosomipoikkeavuuden muoto. Oireyhtymä on saanut nimensä brittiläisen lääkärin John Langdon Downin mukaan, joka ensimmäistä kertaa yhdisti vamman kanssa elävistä tiettyjä, yhdistäviä piirteitä.

Downin Syndrooma -päivä muistuttaa kromosomimuutoksen kanssa elävien ihmisten kohtaamasta syrjinnästä ja epätasa-arvoisesta kohtelusta. Oireyhtymä itsessään ei ole sairaus, tai tila mikä tulisi poistaa. Se tulisikin nähdä yhtenä ihmisen ominaisuutena, muiden joukossa.

Oireyhtymään liittyvät stereotypiat ovat yhä valitettavan yleisiä. Moni jää tilansa vuoksi vaille samoja opiskelu- ja työmahdollisuuksia kuin muut sekä kohtaa arjessa eriarvoistavaa kohtelua. Teemapäivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta sekä vahvistaa jokaisen oikeutta itsenäiseen, omatoimiseen ja osallistuvaan yhteiskunnan jäsenyyteen.

YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus takaa jokaiselle yhtäläiset ihmisoikeudet. Yhteiskunnan ja jokaisen kanssaihmisen vastuulla on huolehtia, että yhtäläiset mahdollisuudet osallistua ja elää tasa-arvoisina yhteiskunnan jäseninä toteutuvat jokaisen ihmisen kohdalla ilman minkäänlaista syrjintää.

YK:n yleiskokouksen julistus, 19.11.2011, A/RES/66/149

Teemapäivän kotisivu