Maailma on myllerrysten keskellä ja kansainvälinen luottamus on käymässä vähiin. YK tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan. YK on ainoa valtioiden muodostama yhteisö, jossa ratkaistaan maailmanlaajuisia haasteita demokraattisesti. Jos YK heikkenee, heikkenee kykymme rakentaa parempaa, yhteisempää tulevaisuutta.

Liity YK:n ystäviin ja tule YK-klubille »

Tapahtuma

YK:n päivän seminaari: Kohti kestävää ja rauhanmukaista maailmaa

Tervetuloa juhlistamaan YK:n päivää kanssamme. Tänä vuonna YK:n päivän seminaarissa keskustellaan erityisesti lasten, nuorten, naisten ja alkuperäiskansojen asemasta ja roolista kestävän kehityksen edistämisessä ja rauhan rakentamisessa. Tilaisuuden aikana julkistetaan myös vuoden 2019 YK:n ystävän kunniamaininta.

Ilmoittautuminen viimeistään 22.10. täällä.

Tilaisuuden juontaa toimittaja Rauli Virtanen.

13.00–14.00
Tilaisuuden avaus professori Helena Ranta, YK:n ystävät verkoston puheenjohtaja

Vuoden 2019 YK:n ystävän julkistaminen

Anne Nuorgam, YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin puheenjohtaja 2019. Alkuperäiskansojen oikeudet ja YK-vaikuttamistyö

Ahunna Eziakonwa, YK:n kehitysohjelman avustava pääjohtaja ja Afrikan alueellisen toimiston johtaja. Keynote speech in English.

Musiikkiesitys. Merica Nymanin uutuussinglen Leijona” julkaisu www.mericaofficial.fi

14.00-14.45
Paneelikeskustelu:
Miten ratkaista pakolaisten koulutuskriisi?

7,1 miljoonasta kouluikäisestä pakolaislapsesta 3,7 miljoonaa ei tällä hetkellä käy koulua - pakolaislapsista ja nuorista perusopetuksen piirissä on vain noin 63%, toisen asteen koulutuksessa vain 24%. Koulutusta vaille jääminen syrjäyttää, rikkoo YK:n lasten oikeuksia ja tulee yhteiskunnille kalliiksi – maksettavaksi tulee sen sukupolven hinta, joka ei pysty elämään itsenäisesti tai löytämään töitä.

Panelistit:

• Leena Kumpulainen, ulkomaan ohjelmajohtaja, Suomen Pakolaisapu
  • Emmi Pakkala, perusopetuksen päällikkö, UNICEF Eritrea
  • Ahmed Hosseini, Vuoden Pakolaismies 2018
  • Yasmeen Eryani, tohtoriopiskelija, koulutusjärjestelmät ja konfliktit

14.45-15.00
Presidentti Tarja Halosen terveiset YK:n 74. yleiskokouksesta (tbc)

15.00-15.45
Paneelikeskustelu II.
Naiset rauhaa rakentamassa

Naiset toimivat lukuisissa tärkeissä rooleissa rauhanrakennuksessa, mutta heitä harvoin mainitaan sen johdosta sankareina. YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma 1325 Naiset, rauha ja turvallisuus täyttää ensi vuonna 20 vuotta. Huolimatta tärkeästä työstään naisten osuus rauhanturvaajista on edelleen vain noin neljä prosenttia, rauhanvälittäjistä muutaman prosentin luokkaa, rauhanneuvottelijoista 8 ja rauhansopimusten allekirjoittajista alle 5 prosenttia. Vaikka luvut ovat hälyttäviä, edistystäkin tapahtuu, ja naiset tekevät jatkuvasti rauhantyötä myös virallisten rauhanprosessien ulkopuolella.

Naiset rauhaa rakentamassa -paneelissa keskustellaan millaisissa rooleissa naiset tänään toimivat konflikteissa, niiden ehkäisemisessä ja rauhanturvaamisessa.

Panelistit:

• tutkija Leena Vastapuu, joka on tutkinut tyttö- ja naissotilaiden tilannetta Liberiassa
  • toimittaja Aishi Zidan, joka on työskennellyt Ylen Lähi-idän kirjeenvaihtajana
  • kätilö ja sairaanhoitaja Yamk, Fadumo Bulhan, IOM:n Mida Finnsom -hankkeen diaspora-asiantuntijana
  • poliisi ja rauhanturvaaja Anne Pennanen, joka on osallistunut rauhanturvaoperaatioihin Kosovossa

15.45-16.00
Yleisökeskustelu

Seminaarin osallistujamäärä on rajattu. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Seminaaritila on esteetön.

Järjestäjät: Suomen YK-liitto, Suomen UNICEF, Suomen UN Women, UNDP:n Suomen tiedotustoimisto ja Suomen Pakolaisapu.

Tiedustelut: toimisto [ät] ykliitto.fi

YK:n päivän aamuna järjestetään myös Tuomiokirkossa perinteinen sanajumalanpalvelus.