Tapahtuma

Yhdessä vaikutamme! Ruokaturva ilmastokriisin sydämessä -näyttely

Kakai nuorta henkilöä seisoo aaltopeltisen rakennuksen oviaukossa ja katsoo kameraan. Tulvavesi yltää heidän vyötärölleen saakka.
Kuva: WFP.

Ilmastokriisi ei ole tulevaisuuden uhkakuva. Se on todellisuutta maapallon eri puolilla. Lähes puolet maailman väestöstä asuu alueilla, joita ilmastonmuutoksen vaikutukset koskettavat. Ilmaston ääri-ilmiöt ovat yksi merkittävimmistä ruokaturvan puutteeseen johtavista syistä maailmanlaajuisesti.

Yhdessä vaikutamme! Ruokaturva ilmastokriisin sydämessä -näyttely on esillä Helinä Rautavaaran museossa 15.11.2023 (avajaiset) - 25.2.2024.

Näyttelyn alkuperäisen englanninkielisen version on tuottanut Maailman ruokaohjelman (WFP:n) Pohjoismaiden toimisto, ja sen muokkaamisesta ja esittämisestä Suomessa vastaa YK-liitto. Näyttely on toteutettu ulkoministeriön tuella.

Näyttelyyn on vapaa pääsy!

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin!

Näyttely avataan keskiviikkona 15.11.2023 kello 16.

Avaamme Helinä Rautavaaran museossa “Yhdessä vaikutamme! Ruokaturva ilmastokriisin sydämessä” -näyttelyn samaan aikaan, kun maailman johtajat valmistautuvat COP28:een, suurimpaan vuosittaiseen ilmastotoimia käsittelevään maailmanlaajuiseen kokoukseen.

Olet lämpimästi tervetullut näyttelyn avajaisiin keskustelemaan siitä, miten voimme auttaa ruokaturvan puutteessa eläviä ihmisiä valmistautumaan, vastaamaan ja toipumaan kriisistä. Tilaisuudessa kuullaan ulkoministeriön, YK:n Maailman ruokaohjelman ja Suomen YK-liiton edustajien puheenvuorot ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan:

Titta Maja-Luoto, Osastopäälikkö, Ulkoministeriö
Andreas Hansen, Pohjoismaiden toimiston johtaja, Maailman ruokaohjelma (WFP) (puheenvuoro englanniksi)
Jenni Kauppila, Vaikuttamistyön vastaava, YK-liitto

Avajaisiin ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Vapaa pääsy.

Helinä Rautavaaran museo sijaitsee kauppakeskus Entressen toisessa kerroksessa. Museo on avoinna tiistaista sunnuntaihin:

tiistaisin 11-19
keskiviikkoisin 11-19