Tapahtuma

Lasten ja nuorten sarjakuvakilpailu

Kilpailu on päättynyt. Voittajat julkaistaan 12.12.2022.

Sarjakuvakilpailun mainos. Voittajat julkaistaan 12.12.2022

Kilpailu on päättynyt. Voittajat julkaistaan 12.12.2022.

Suomen YK-liitto järjesti lapsille ja nuorille sarjakuvakilpailun 1.9.-1.12.2022. Kilpailun tavoitteena oli kannustaa lapsia ja nuoria pohtimaan taiteen keinoin, mitä eriarvoisuus tarkoittaa ja miten sitä voidaan vähentää. Tehtävänä oli piirtää strippi eli 2-4 ruudun sarjakuva.

YK-liitto sai kilpailun aikana 61 sarjakuvatyötä, jotka arvioidaan kolmessa sarjassa, alakoululaiset (7-12 v), yläkoululaiset (13-15 v) ja avoin sarja (ei ikärajaa). Sarjakuvakilpailuun lähetetyt työt arvioi Suomen YK-liitto sekä sarjakuvataiteilijat Milla Paloniemi (Kiroileva siili) sekä Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen (Kamala luonto).

Kunkin sarjan kolme parasta osallistujaa palkitaan rahapalkinnolla.

1. sija 120€
2. sija 100€
3. sija 80€

Alakoululaisten sarjassa painopiste on kiusaamisen vastaisessa työssä. Yläkoululaisten ja avoimessa, ikärajattomassa sarjassa eriarvoisuuden syitä ja torjumista haastetaan pohtimaan laajemmin. Voittajiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti ja työt julkaistaan Suomen YK-liiton nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa 12.12.2022.

Sarjakuvakilpailua tukee Kansan Sivistysrahasto.