Tapahtuma

Ilmastokriisin torjuminen parantaa ruokaturvaa

YK-liiton puheohjelmassa Maailma Kylässä -festivaaleilla keskustellaan siitä, miten ilmastokriisin torjumisella parannetaan ruokaturvaa globaalisti.

Ihmisiä riisipellolla keräämässä satoa.
Kuva: Rauli Virtanen.

Yli 40 prosenttia maailman väestöstä elää alueilla, jotka ovat erittäin haavoittuvaisia sään ääri-ilmiöiden vaikutuksille. Pitkään jatkuneet kuivat kaudet lisäävät muun muassa ruoka- ja vesipulaa, jotka puolestaan kasvattavat konfliktien riskiä ja lisäävät pakolaisuutta.

Maailman ruokajärjestön mukaan jokainen ilmastonmuutoksen torjumiseen investoitu dollari säästää neljä dollaria humanitaarisesta rahoituksesta. Miten YK ja muut toimijat voivat ennakoida ja ennaltaehkäistä katastrofeja?

Lavalla Suomen YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila haastattelee YK:n kansainvälisen maatalousrahaston apulaisjohtajaa Satu Santalaa ja Sitran vanhempaa neuvonantajaa Oras Tynkkystä.

Satu Santala

Satu Santala toimii YK:n kansainvälisen maatalousrahaston (IFAD) apulaisjohtajana. Hänen vastuualueenaan ovat IFAD:n viestintä, kumppanuudet ja varainhankinta, sekä suhteet 178 jäsenmaahan. Santala on työskennellyt pitkään kansainvälisen yhteistyön ja kehityskysymysten parissa. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän toimi Suomessa ulkoministeriön kehityspoliittisen osaston päällikkönä. Hän on aiemmin työskennellyt eri tehtävissä ulkoministeriössä muun muassa kehitysrahoituslaitosten yksikön päällikkönä sekä Suomen suurlähetystöissä Tansaniassa ja Intiassa. Vuosina 2013–2016 hän edusti Pohjoismaita ja Baltian maita Maailmanpankin johtokunnassa. Santala on työskennellyt myös Suomen Punaisen Ristin palveluksessa.

Oras Tynkkynen

Oras Tynkkynen on toiminut kestävyyskriisin ratkaisemisen parissa runsaan neljännesvuosisadan eri tehtävissä. Hän on vaikuttanut muun muassa kansanedustajana, valtioneuvoston ilmastopoliittisena asiantuntijana ja nykyisessä tehtävässään Sitran vanhempana neuvonantajana. Tynkkynen on noussut kansanedustajaksi jälleen keväällä 2023.

Jenni Kauppila

Jenni Kauppila on vaikuttamistyön vastaava ja kestävän kehityksen asiantuntija Suomen YK-liitosta.

Ohjelmaa voi seurata festivaalin Puhelavalla tai verkkosivujen Online-ohjelmassa. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Lisätietoja ohjelmasta festivaalin sivuilta.

YK-liitto on mukana Maailma Kylässä -festivaalilla myös muiden Suomen YK-toimijoiden kanssa yhteisellä YK-teltalla. Tule tapaamaan ja pyöräyttämään kestävän kehityksen onnenpyörää! Telttapaikkamme on T332.

Satu Santalan kuva ja sitaatti: ilmastokriisi on myös ruokakriisi, erityisesti köyhimmissä maissa. Kansainvälisellä yhteisöllä on nyt uudenlainen kiire löytää kestäviä ratkaisuja.
Kuva: Maailma kylässä.