YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista ja valinnainen pöytäkirja

YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista

YK:n yleiskokous hyväksyi vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan vuonna 2006. Yleissopimus tuli kansainvälisesti voimaan 3.5.2008, kun 20 jäsenvaltiota oli saattanut päätökseen sopimuksen kansalliset ratifiointitoimet. Suomi allekirjoitti yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan maaliskuussa 2007. Yleissopimus lisäpöytäkirjoineen astui lopulta voimaan Suomessa voimaan 10.6.2016.

YK-liiton tuottama taskukirjanen sisältää suomenkielisen sopimustekstin ja valinnaisen pöytäkirjan lisäksi tiiviin johdannon, jonka on kirjoittanut Vammaisfoorumin pääsihteeri Pirkko Mahlamäki. Johdannossa Mahlamäki arvioi sopimuksen merkitystä vammaisille henkilöille Suomessa ja sitä, kuinka sopimuksen toimeenpanossa on kansallisesti onnistuttu.

Kyseessä on päivitetty uudispainos vuonna 2012 julkaistusta kirjasesta. Julkaisua saa vapaasti hyödyntää esimerkiksi opetuskäytössä niin pdf-muodossa kuin painettuna kirjasenakin.

Julkaisun ensimmäisen painoksen tuottamiseen saatiin ulkoministeriön tukea.

Huom! Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipakettina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€ tai yli 2 kg 14,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.