Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

YK:n Peruskirja ja kansainvälisen tuomioistuimen perussääntö

YK:n peruskirja

Yhdistyneiden kansakuntien peruskirja on kansainvälinen sopimus, jossa määritellään kansainvälisten suhteiden pääperiaatteet sekä Yhdistyneet kansakunnat -nimisen järjestön muoto, periaatteet ja päämäärät. Kansainvälisen tuomioistuimen perussääntö on osa YK:n peruskirjaa.

Peruskirja astui voimaan 24.10.1945, kun viisi suurvaltaa (turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenmaat Yhdysvallat, Iso-Britannia, Ranska, Neuvostoliitto ja Kiina) ja muiden sopimuksen allekirjoittajamaiden enemmistö olivat ratifioineet peruskirjan. YK:lla katsotaan olevan 51 perustajajäsentä.

Suomen YK-liiton tuottama taskukirja kuuluu liiton pienten taskukirjasten sarjaan, jossa julkaistaan YK:n puitteissa solmittuja kansainvälisiä sopimuksia ja julistuksia. Taskukokoiseen kirjaseen (8,5 x 11 cm) on koottu peruskirjan ja perussäännön lisäksi lyhyt johdanto ja taustatietoja YK:n perustamisesta.

Julkaisun tuottamiseen on saatu ulkoasiainministeriön tukea.

Huom. Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipaketteina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€ tai yli 2kg 14,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.

Lataa aineisto

Tuotteet