YK:n Peruskirja ja kansainvälisen tuomioistuimen perussääntö

YK:n peruskirja

Yhdistyneiden kansakuntien peruskirja on kansainvälinen sopimus, jossa määritellään kansainvälisten suhteiden pääperiaatteet sekä Yhdistyneet kansakunnat -nimisen järjestön muoto, periaatteet ja päämäärät. Kansainvälisen tuomioistuimen perussääntö on osa YK:n peruskirjaa.

Peruskirja astui voimaan 24.10.1945, kun viisi suurvaltaa (turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenmaat Yhdysvallat, Iso-Britannia, Ranska, Neuvostoliitto ja Kiina) ja muiden sopimuksen allekirjoittajamaiden enemmistö olivat ratifioineet peruskirjan. YK:lla katsotaan olevan 51 perustajajäsentä.

Suomen YK-liiton tuottama taskukirja kuuluu liiton pienten taskukirjasten sarjaan, jossa julkaistaan YK:n puitteissa solmittuja kansainvälisiä sopimuksia ja julistuksia. Taskukokoiseen kirjaseen (8,5 x 11 cm) on koottu peruskirjan ja perussäännön lisäksi lyhyt johdanto ja taustatietoja YK:n perustamisesta.

Julkaisun tuottamiseen on saatu ulkoasiainministeriön tukea.

Huom. Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipaketteina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€ tai yli 2kg 14,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.

Lataa aineisto