YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus ja sopimuksen valinnaiset pöytäkirjat

Yhdistyneiden Kansakuntien lapsen oikeuksien yleissopimus on yleisimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus koko maailmassa. Sopimus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa 20.11.1989. Kyseessä ei siis ole julistus tai kannanotto, vaan juridisesti sitova ja velvoittava ihmisoikeussopimus, jonka tavoitteena on se, että maailma on lapsille hyvä paikka elää.

Sopimuksen ja julkistuksen käytännön merkitystä avaavan johdannon julkaisuun on kirjoittanut lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.

Suomen YK-liiton tuottama taskukirja kuuluu liiton pienten taskukirjasten sarjaan, jossa julkaistaan YK:n puitteissa solmittuja kansainvälisiä sopimuksia ja julistuksia. Julkaisun tuottamiseen on saatu ulkoministeriön ja lapsiasiavaltuutetun toimiston avustusta.

Huom. Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipaketteina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€ tai yli 2 kg 14,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.