YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista ja ILO:n yleissopimus nro 169

YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista suojelee ja edistää alkuperäiskansojen ja niihin kuuluvien yksilöiden oikeutta nauttia täysimääräisesti ihmisoikeuksista ja perusvapauksista. Julistus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksesssa syyskuussa 2007 143 jäsenvaltion tuella. Myös Suomi on allekirjoittanut julistuksen ja sitoutunut sen toimeenpanoon. Sen sijaan Suomi ei ole ratifioinut maailman työjärjestön ILO:n piirissa tehtyä yleissopimusta numero 169, joka edellyttää osapuolivaltioilta erityistoimia alkuperäiskansojen jäsenten, instituutioiden, omaisuuden, kulttuurien ja ympäristön suojelemiseksi. Julkaisun suomennos on epävirallinen ja vuodelta 1992.

Taskukokoinen kirjanen (8,5 x 11 cm) sisältää julistustekstin sekä suomeksi että pohjoissaameksi ja epävirallisen suomennoksen ILO:n yleissopimuksesta nro 169. Johdantotekstin julkaisuun on kirjoittanut saamelaiskäräjien entinen puheenjohtaja Pekka Aikio.

Julkaisun tuottamiseen on saatu ulkoasiainministeriön tukea.

Huom! Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipakettina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€ tai yli 2 kg 14,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.

apk-oikeuksien_julistus.pdf