Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus ja Pekingin julistus

YK:n Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus (The Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination against Women, CEDAW) oli syntyessään hyvin edistyksellinen asiakirja.

Vuonna 1979 hyväksytty sopimuson historiallinen muun muassa siksi, että siinä tunnustettiin ensi kertaa sukupuolten välinen tasa-arvo niin työ- kuin perhe-elämässäkin.

Nimensä mukaiseksi sopimuksen tavoitteena on poistaa naisiin kohdistuva syrjintä ja parantaa kokonaisvaltaisesti naisten asemaa. Sopimus sisältää säännöksiä muun muassa koulutukseen, työelämään osallistumiseen, terveydenhuoltoon ja naisten taloudellisiin oikeuksiin liittyen. Sopimusvaltioita se velvoittaa aktiivisiin ja monipuolisiin toimiin naisiin kohdistuvan syrjinnän poistamiseksi.

Sopimuksen syntyä ja merkitystä avaavan johdannon julkaisuun on kirjoittanut presidentti Tarja Halonen.

Suomen YK-liiton tuottama taskukirja kuuluu liiton pienten taskukirjasten sarjaan, jossa julkaistaan YK:n puitteissa solmittuja kansainvälisiä sopimuksia ja julistuksia.
Julkaisun tuottamiseen on saatu ulkoministeriön avustusta.

Huom! Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipakettina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.