Asekauppasopimus

Asekauppasopimuksen tarkoitus on estää valtioita viemästä aseita maihin, joissa niillä on merkittävä riski päätyä kansanmurhaan, ihmisoikeusloukkauksiin, sotarikoksiin tai pitkittää väkivaltaista konfliktia.

YK:n jäsenvaltiot pääsivät sopuun asekauppasopimuksen perustamisesta vuonna 2013. Suomi oli yksi sopimuksen alullepanijoista YK.ssa.

Kirjanen sisältää ulkoministeri Erkki Tuomiojan esipuheen ja Sadankomitean entisen pääsihteerin Eekku Aromaan johdannon. Kirjanen on saatavilla myös ruotsiksi.

Suomen YK-liiton tuottama taskukirja kuuluu liiton pienten taskukirjasten sarjaan, jossa julkaistaan YK:n puitteissa solmittuja kansainvälisiä sopimuksia ja julistuksia. Julkaisun tuottamiseen on saatu ulkoministeriön avustusta.

Huom! Julkaisut ovat maksuttomia, mutta yli kolmen kappaleen tilaukset lähetetään Matkahuollon bussipakettina vastaanottajan laskuun. Julkaisuja voi tilata kerrallaan maks. 40 kpl. Matkahuollon bussipaketti (10,90€) maksetaan käteisellä tai korttimaksulla lähimmässä Matkahuollon toimipisteessäsi lähetystä noudettaessa. Tilauksen yhteydessä antamasi osoite määrittelee sen, mihin toimipisteeseen paketti saapuu. Ilmoitus noudosta tulee tilauksen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.

Lataa aineisto