YK-päivän tehtävä

YK-kino: Lost and Found

Mitä opin

Lisätään tietoa pakolaisuudesta, ymmärretään pakolaisten elämää ja opitaan tunnetaitoja.

Tehtävän kuvaus

Oppiaineet: YH, HI, GE, UE, ET, FI

YK-KINO MENETELMÄNÄ
YK-kinon tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja myötätuntoa ajankohtaisiin ihmisoikeusaiheisiin liittyen. Tärkeää on myös ruokkia toivoa ja toimijuutta aiheisiin liittyen. Lue lisää menetelmästä: Mikä YK-kino? | Suomen YK-liitto (ykliitto.fi)

ELOKUVA
Lost and Found (National Geographic, 2019) -dokumenttielokuvassa seurataan Kamal Husseinia, joka on omistanut elämänsä pakomatkalla toisistaan eksyneiden perheenjäsenten yhdistämiselle maailman suurimmalla pakolaisleirillä Cox Bazarilla Bangladeshissa.

Hussein luo itselleen ja muille pakolaisille toivoa Myanmarin armeijan toteuttamien etnisten puhdistusten kohteiksi joutuneiden joukossa.

Kesto: 21:56 minuuttia.
Kielet: bengali, burma, englanti
Tekstitys: englanti, suomi
Elokuvan trailerin voi katsoa National Geographicin sivulta.

Aikuisen kannettavana oleva oleva lapsi katsoo kameraan,

---

Ohjeet:

  1. Tutustukaa luokan kanssa pakolaisuuden ja siirtolaisuuden käsitteisiin sekä rohingya-väestön tilanteeseen. Voitte jakautua luokassa pienryhmiin, etsiä tietoa käsitteistä internetistä ja jakaa tieto luokalle.

    HUOM! Sivustoja ja tietolähteitä on listattu opettajan materiaaliin.
     
  2. Katsokaa elokuva Lost and Found

    HUOM! Elokuva voi herättää voimakkaita tunteita ja luokasta voi poistua milloin vain, jos siltä tuntuu. Jos elokuva jää mietityttämään, oppilas voi tulla tunnin jälkeen juttelemaan opettajan kanssa.
     
  3. Keskustelkaa elokuvasta tukikysymysten avulla (opettajan materiaalissa)
     
YK-kino: Opettajan materiaali


 

Saat linkin elokuvaan täyttämällä koulusi ja ryhmäsi tiedot alla olevaan lomakkeeseen. Linkki tulee näkyviin lomakkeen vahvistussivulla.

Koulun tiedot
Opettajan sähköposti
Ryhmän tiedot

 

Menetelmä on tuotettu Euroopan unionin DEAR-ohjelman tuella osana I Am European/Olen eurooppalainen -hanketta 2021-2022.

 

Euroopan unionin DEAR-hankkeen logo