Mitä opettaja voi tehdä lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi? Koulutus-podcastissa Aleksis Salusjärvi ja Mia-Annukka Anttila

Kestävä kehitys haltuun-podcastin toinen jakso syventyy koulutukseen työkaluna nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä.

Aleksis Salusjärvi ja Mia-Annukka Anttila
Aleksis Salusjärvi tekee töitä heikosta lukutaidosta kärsivien nuorten kanssa kouluissa ja vankiloissa. Itä-Helsingissä erityisopettaja Mia-Annukka Anttila tietää, mikä parhaiten auttaa syrjäytymisuhan alla olevia nuoria pääsemään kiinni opintoihin. Kuva: Elina Laiho / YK-liitto.

Kestävän kehityksen tavoite 4 on Hyvä koulutus. Vaikka Suomen koulujärjestelmä on yksi maailman tasa-arvoisimmista, paljon työtä on vielä tehtävänä, jotta kukaan ei jää jälkeen ja kaikki pysyvät mukana kyydissä.

Aleksis Salusjärvi, "lukutaidon lapiomies", opettaa tekstitaitoja lukemiseen kielteisesti suhtautuville nuorille. "Autan nuoria tunnistamaan omia tekstitaitojaan, löytämään mielekkäitä tapoja lukea ja kirjoittaa", Aleksis kertoo. Häntä kiinnostavat eniten ne nuoret, joilla menee kaikkein huonoiten. "Hienointa kaikessa opetuksessa on se, että nuori itse tunnistaa omat lahjakkuutensa."

Mia-Annukka Anttilalle Ketään ei jätetä -periaate on mukana hänen työssään joka päivä. Hän työskentelee joustavassa perusopetuksessa, jossa kaikille yritetään saada mahdollisimman hyvä päättötodistus, jotta he pääsevät toiselle asteelle.

Nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi Mia-Annukan ohje on ytimekäs: "Tärkeintä on olla läsnä ja olla turvallinen aikuinen"

Kuuntele Kestävä kehitys haltuun-podcastin Koulutus-jakso täältä.

Ota kestävä kehitys haltuun ja lähde YK-liiton verkkokurssille.