Kestävän kehityksen tehtävä

Toiminnallinen tarina lajeista

Mitä opin

Opitaan eläinten ja kasvien lajiryhmistä tarinan ja leikin avulla.

Tehtävän kuvaus

Oppiaineet: YM, AI

PELIKERTOMUKSEN OHJE

Tarinan ja leikin tarkoituksena on opettaa oppilaille eläinten ja kasvien lajiryhmiä. Opettaja on varannut etukäteen luokkaan pallon ja ison kankaan. Kankaaseen on tehty pallon mentäviä reikiä ja reikien eteen kankaaseen on kirjoitettu lajiryhmien nimet: sienet, kalat, sammakkoeläimet, kasvit, nisäkkäät, hyönteiset, hämähäkkieläimet, linnut, jne (selkärankaiset, selkärangattomat).

Pelin aluksi oppilaat pitävät kankaan reunoilta kiinni. Pallo asetetaan keskelle, eikä se saa pudota maahan. Aina, kun kertomuksessa mainitaan, joku lajiryhmä, niin pallo vieritetään oikeasta kolosta ja valppaat oppilaat yrittävät saada sen kiinni ennen maahan putoamista. Pallo asetetaan keskelle jälleen ja tarina jatkuu.

Oppilaat voivat tehdä oman lajitarinan ja jokaisen oma tarina pelataan kankaan ja pallon kanssa.

Kuvassa on iso valkoinen kangas, mihin on tehty pallon mentäviä reikiä.

TARINA

Eräänä poutapäivänä KARHU pujahti ulos luolastaan. Se meni järvelle pyydystämään KALAA, ja saikin melkoisen vonkaleen. 

Aurinko paistoi kauniisti veden pintaan. Rannalla kasvoi kookkaita kasveja, JÄRVIRUOKOJA. Ruokojen yllä lenteli taitavasti kuin helikopteri iso, sininen SUDENKORENTO, joka väijyi saalista ilmassa tähystellen. Yhtäkkiä kuului polskaus, kun SAMMAKKO loikkasi veteen kadoten samalla näkyvistä järven pohjaan.

Laiturin raossa laiskotteli RANTAHÄMÄHÄKKI, mutta samalla sen monet silmät tarkkailivat sopivaa ateriaa. Se oli onneksi valppaana, kun VÄSTÄRÄKKI läheni sitä keikutellen iloisesti pyrstöään terävä nokka valmiina nappaamaan jonkin maalla tai ilmassa liikkuvan. 

Rannalla kasvoi kauniita, keltaisia KANTARELLEJA. Ne viihtyvät siellä, missä kasvaa KOIVUJA. Suomalaiset tuntevat tämän puun ja saunovat mielellään vihtoen tai vastoen.  

Rantalaitumella RUSAKKO puputti appeekseen hyväntuoksuista VALKOAPILAA.

Kun kaikki eläimet olivat löytäneet syötävää, ne lepäsivät tai ottivat ainakin nokkaunet! 

Sen pituinen se!                                  

JATKOTEHTÄVÄ

Leikatkaa sanoma- tai aikakausilehdistä lajiryhmiin kuuluvia kuvia ja rakentakaa niistä ravintoketju.

Esimerkiksi:

  •     koivunlehti - kirva - ristihämähäkki - peippo - varpushaukka - näätä - huuhkaja
  •     plankton - vesikirppu - vesimittari - kala - saukko - ilves

Ilmastonmuutos voidaan ottaa tässä tehtävässä myös hyvin pohdintaan esimerkiksi vieraslajien ja tulokaslajien kautta. Katso Symbolikortti-peli kestävän kehityksen tehtävistä.

Tampereen luontokoulu Korento