YK vaatii väkivallan lopettamista Libyassa

23.2.2011

YK:n turvallisuusneuvosto ja virkamiehistö vaativat Libyan hallitusta lopettamaan välittömästi väkivallan mielenosoittajia kohtaan ja kantamaan vastuun kansansa suojelemisesta.

Turvallisuusneuvosto on pitänyt kokouksen Libyan tilanteesta suljettujen ovien takana. Helmikuun ajan neuvoston presidenttinä toimiva brasilialainen suurlähettiläs Maria Luiza Ribeiro Viotti kertoo turvallisuusneuvoston jäsenten tuomitsevan väkivallan käytön siviilejä vastaan, halveksuvan rauhanomaisten mielenosoitusten vaientamista voimakeinoin ja esittävän surunvalittelut kuolonuhrien vuoksi.

Jäsenet vaativat Libyan hallitusta kantamaan vastuunsa kansan suojelemisesta, toimimaan hillitysti ja kansainvälisen humanitaarisen lain mukaisesti sekä sallimaan ihmisoikeustarkkailijoiden ja -järjestöjen pääsy maahan.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kertoo puhuneensa Libyan diktaattorin Muammar Gaddafin kanssa puhelimessa 40 minuutin ajan. Pääsihteeri kertoi tiedotustilaisuudessa kuulleensa aikaisemmin vakavista ihmisoikeusloukkauksista Libyassa sotavoimien tulitettua mielenosoittajia sotilaskoneista ja helikoptereista. "Tällaista ei voi hyväksyä, ja sen täytyy loppua välittömästi. Tämä on vakava rikkomus kansainvälistä humanitaarista lakia vastaan."

Hän sanoo vaatineensa Libyan johtajaa lopettamaan väkivallan välittömästi ja vahvasti korostaneensa tarvetta kunnioittaa ihmisoikeuksia ja kuunnella kansaa.

Pääsihteerin lisäksi YK:n ihmisoikeusvaltuutettu Navi Pillay vaatii ihmisoikeusloukkausten välitöntä lopettamista. Hän haluaa, että rikokset tutkitaan perusteellisesti.

"Paatuneisuus, jolla Libyan viranomaiset ja heidän palkatut aseensa ovat ilmeisesti ampuneet rauhanomaisia mielenosoittajia, on häpeällistä. Olen äärimmäisen huolissani siitä, että nytkin puhuessani ihmisiä kuolee", hän sanoo. Hänen mukaansa konekivääri-, sala-ampuja- ja sotilaskonehyökkäykset saattavat olla rikoksia ihmisyyttä vastaan, mikäli ne ovat systemaattisia ja kohdistuvat siviileihin, eikä niitä voi sivuuttaa ilman perusteellista rikostutkimusta.

Myös Unescon pääsihteeri Irina Bokova ilmaisi huolensa Libyan huononevan tilanteen vuoksi, ja lisäsi vaatimuksiin tarpeen kunnioittaa myös tiedon- ja sananvapautta.

"Yritykset hiljentää kansa voimakeinoin ja tärkeiden tiedonlähteiden sensurointi ovat perusihmisoikeuksien rikkomuksia ja voivat ainoastaan kasvattaa vihaa ja turhautumista", Bokova sanoo.

Mieltään osoittavien libyalaisten lisäksi huolissaan ollaan myös Libyaan sijoitetuista pakolaisista, joiden tilanne on YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan heikentynyt vakavasti.

Ban Ki-moon kommentoi Libyan tilannetta

Linkit: