YK-liitto kehottaa varovaisuuteen: huijauksia liikkeellä YK:n nimissä

Kuva: Pixabay CC0

3.10.2018

Olemme YK-liitossa saaneet kuluneen vuoden aikana useita kyselyitä liittyen henkilöihin, jotka sanovat olevansa YK:llä töissä. Usein kysymys on koskenut henkilöä, joka sanoo olevansa vanhempi, tavallisesti amerikkalainen mies ja töissä jossain päin Lähi-itää rauhanturvaajana tai muissa YK-tehtävissä. Hän on ollut internetin kautta yhteydessä suomalaiseen henkilön kanssa ja kertoo haluavansa tulla lomalle Suomeen vieraillakseen hänen luonaan. Mies on kuitenkin kertonut, että lomalle pääsystä on maksettava YK:lle korvaus tai vakuus lomalle lähdöstä.

Emme voi kansalaisjärjestönä vastata kyselyihin koskien yksittäisiä henkilöitä ja sitä, ovatko he YK-tehtävissä. Suomen YK-liiton tietojen mukaan YK-tehtävissä olevat eivät kuitenkaan koskaan joudu maksamaan lomalle lähdöstä ja kehotamme varovaisuuteen kaikkien rahansiirtojen suhteen, etenkin ulkomaille suunnatuille aiemmin tuntemattomille henkilöille rahaa lähetettäessä.

Jos epäilet huijaustapausta, ota yhteyttä suoraan Poliisiin.