Maailma on myllerrysten keskellä ja kansainvälinen luottamus on käymässä vähiin. YK tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan. YK on ainoa valtioiden muodostama yhteisö, jossa ratkaistaan maailmanlaajuisia haasteita demokraattisesti. Jos YK heikkenee, heikkenee kykymme rakentaa parempaa, yhteisempää tulevaisuutta.

Liity YK:n ystäviin ja tule YK-klubille »

UUTTA: Suomi ja YK -tehtäväkokonaisuus kouluille!

26.11.1990. Suomalaiset YK-rauhanturvaajat keskustelevat libanonilaisen pojan kanssa UNFIl-operaation aikana. Kuva: UN Photo / John Isaac

YK-liitto on julkistanut tuoreen verkkokokonaisuuden, joka käsittelee Suomen toimintaa YK:ssa liki 60 vuotta kestäneen jäsenyytemme ajan.

Osana liiton ylläpitämää YK.fi -sivustoa julkaistu 'Suomi ja YK' -kokonaisuus valottaa Suomen kohtaamia haasteita ja maamme vahvuuksia maailmanjärjestöjen jäsenenä 50-luvulta tähän päivään. Osiossa tarkastellaan muun muassa sitä poliittista tilannetta, joka maailmassa vallitsi Suomen liittyessä YK:hon vuonna 1955.

Suomi ja YK -osiossa pureudutaan lisäksi Suomelle tärkeisiin asioihin monenkeskisessä yhteistyössä ja kerrotaan niistä ajankohtaisista asioista, joihin Suomi pyrkii nykyisellään vaikuttamaan. Mukana ovat niin ihmisoikeudet, rauhanvälittäminen kuin humanitaarinen toimintakin.

Suomi ja YK -osiossa käydään myös läpi ne YK:n järjestöt ja rahastot, joita Suomi rahoittaa. Kaikkiaan Suomi ja YK tarjoaa tiiviin ja kiinnostavan paketin tietoa siitä, mitä Suomi YK:ssa tekee ja helpottaa osaltaan laajojen asiayhteyksien hahmottamista.

Opettajien käyttöön laaditut valmiit tehtävät on helppo hyödyntää oppitunneilla. Tehtävät on suunniteltu tehtäviksi joko tunnilla 2-3 hengen ryhmissä tai vaihtoehtoisesti kotitehtävinä. YK.fi on kaikkine osa-alueineen täysin ilmainen.

YK.fi - Suomi ja YK