Lainsäädäntö yhä monin paikoin naisia syrjivää

YK:n yleismaalimallisen ihmisoikeusjulistuksen mukaan kaikki syntyvät vapaina ja tasa-arvoisina, mutta siitä huolimatta vain harva naisia räikeästi syrjivä laki on tähän mennessä saatu kumottua.

Edistysaskeliakin on toki tehty. Intia ja Malesia ovat mitätöineet rikoslakinsa kohdan, joka sallii raiskauksen avioliitossa. Samoin Haiti on lakkauttanut lain, jonka mukaan aviomies saa murhata vaimonsa tietyissä uskottomuustapauksissa. Etelä-Korea on puolestaan muuttanut perhettä koskevaa lakiaan siten, ettei perheen päänä nähdä enää yksiselitteisesti miestä. Kolumbia on mitätöinyt lakinsa, joka salli 12-vuotiaiden tyttöjen naittamisen avioliittoon. Viimeisimpänä Pakistan posti laeistaan kohdan, jossa vaadittiin neljän muslimimiehen todistusta naisen raiskaustapauksissa.

Näistä edistysaskelista huolimatta naiset joutuvat yhä kamppailemaan sukupuolista syrjintää vastaan monin paikoin, sanoo newyorkilaisen Equality Now -järjestön toiminnanjohtaja Taina Bien-Aime.

YK:n naisten asemaa käsittelevän toimikunnan (CSW) raportin mukaan useat maat, joiden muassa Meksiko, Lesotho, Kuwait, Turkki, Romania, Serbia, Peru, Ranska ja Sveitsi, ovat kieltäytyneet muuttamasta sellaisia lakejaan, jotka selkeästi syrjivät naissukupuolta.

Bien-Aime sanoo, että sukupuolten välisen tasa-arvon suhteen on "jonkin verran edistytty", mutta moni miehiä suosiva laki on edelleen voimassa. Hän muistuttaa, että lakien muuttaminen tasa-arvoisemmiksi ei vaadi mailta minkäänlaista erityisbudjettia tai aiheuta kustannuksia.

"Vaikka syrjiviä lakeja on sitouduttukin kumoamaan, monet niistä ovat yhä voimassa ja estävät naisilta muodollisen regressioikeuden ja estää heitä osallistumasta täysipainoisesti yhteiskunnalliseen toimintaan", Bien-Aime sanoo IPS:n haastattelussa.

Vuonna 1995 Kiinassa järjestetyssä Maailman naisten konferenssissa 189 YK:n jäsenmaata sitoutui Pekingin toimintaohjelmaan (Bejing Platform for Action), joka pyrkii muun muassa siihen, että jäsenmaat kumoaisivat naisia syrjivät lakinsa perustuslaeistaan.

45-jäseninen CSW arvioi Pekingin toimintaohjelman toimeenpanoa ensi viikolla alkavassa kokouksessaan.

Lue alkuperäinen uutinen IPS:n uutispalvelusta.