KORONAKRIISI JA SUURVALTARISTIRIIDAT VAIKEUTTAVAT HYVÄÄ KEHITYSTÄ - KATSO WEBINAARIN TALLENNE

"Monet asiat ovat suurvaltaristiriitojen panttivankina", tiivisti Suomen YK-suurlähettiläs Jukka Salovaara. Jutun lopusta voit katsoa koko webinaarin You tube -videolta.

Panelistit YK koronan jälkeen webinaarissa: Helena Ranta, Helena Laukko ja Elina Kalkku sekä toimittaja Rauli Virtanen
Studiossa keskusteluun osallistuivat professori Helena Ranta, YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko ja alivaltiosihteeri Elina Kalkku. Keskustelua veti toimittaja Rauli Virtanen. Kuva: YK-liitto.

Koronapandemian aiheuttama terveyskriisi sekä taloudellinen ja humanitaarinen kriisi koettelevat maailmaa samaan aikaan, kun maailmanpoliittinen tilanne on muutoksessa.

Ongelmien taustoja ja ratkaisun mahdollisuuksia pohdittiin torstaina YK-liiton ja YK:n ystävien järjestämässä webinaarissa YK koronan jälkeen - miten käy maailmanlaajuiselle yhteistyölle?

YK:n ystävien johtoryhmän puheenjohtaja, professori Helena Ranta sanoi, että huolestuttavaa on itsekkyys, joka eri valtioiden toiminnassa nyt nostaa päätään. "Ikävää on myös solidaarisuuden puute."

YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko muistutti heti aluksi, että koronakriisin myötä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen uhkaa ottaa takapakkia ja esimerkiksi nälkää näkevien määrä on kasvussa.

YK-suurlähettiläs Jukka Salovaaran mukaan tällä hetkellä ei ole sellaista poliittista yksimielisyyttä, mitä isot ratkaisut edellyttäisivät.

"Kyllä monet asiat ovat ikään kuin suurvalta-ristiriitojen panttivankina", kuvaili Salovaara.

"Kun Yhdysvallat ja Kiina kyräilevät toisiaan ja ovat niin epäluuloisia, niin ei siinä kovin suuria ratkaisuja tehdä."

Kiinan roolia kommentoi myös Suomen Kiinan suurlähettiläs Jarno Syrjälä. "Kiina ei aina halua integroitua kansainvälisiin järjestelmiin voimassa olevin pelisäännöin, vaan se pyrkii omilla aloitteillaan muokkaamaan kenttää", sanoi Syrjälä.

"Samaan aikaan, kun multilateraalista järjestelmää tarvittaisiin enemmän kuin koskaan, se on myös samaan aikaan suuremmissa vaikeuksissa pitkiin aikoihin", totesi alivaltiosihteeri Elina Kalkku.

"Kuinka kansainvälinen yhteisö voi varmistaa, että YK selviää tästä?" kysyi webinaarin vetäjä, toimittaja Rauli Virtanen.

"Olisin luottavainen sen suhteen, että Suomen kehitysyhteistyörahoitus säilyy", vastasi Kalkku.

"Toimeenpano on kansallisella tasolla. YK:ssa sovitaan yhteisistä ohjelmista, mutta jos ei löydy riittävästi poliittista tahtoa kansallisella tasolla, niin ei YK pysty maailmaa näiltä ongelmilta pelastamaan", sanoi Helena Laukko.

Laukko korosti myös kansalaisyhteiskunnan osallistumisen merkitystä. Apuna voi olla jo tapahtunut digiloikka.

"YK-järjestöt ovat tehneet myös yhtenäisyysloikan", muistutti YK-suurlähettiläs Jukka Salovaara.

Myös huikeaa kehitystä on tapahtunut muun muassa lapsikuolleisuuden vähentämisessä, muistutti professori Per Ashorn Tampereen yliopistosta. Ashornin tutkimusryhmän hankkeessa edistetään lasten terveyttä ja torjutaan koronaepidemian etenemistä Bill ja Melinda Gatesin säätiön rahoituksella.

YK-liiton ja YK:n ystävien webinaari lähetettiin live-lähetyksenä torstaina. Tallenne on katsottavissa You tubessa.