Tiedote

Ulkoministeri Haavisto ja toiminnanjohtaja Lehtinen syventyivät pakolaisuuteen YK-liiton tilaisuudessa

Ulkoministeri Pekka Haavisto ja Suomen Pakolaisavun toiminnanjohtaja Annu Lehtinen keskustelivat toimittaja Rauli Virtasen johdolla pakolaisten kohtaaman ahdingon lievittämisestä ja YK:n roolista. Haaviston ja Lehtisen informatiivinen ja ajankohtainen keskustelu on nyt katsottavissa kokonaisuudessaan YK-liiton Youtube-kanavalla.

MK2022-puhetilaisuus
"YK-järjestöt ja YK organisaationa tekevät kentällä sen työn, joka on jonkun pakko tehdä ihmisten auttamiseksi," kertoo ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Tanja Ryhänen / Maailma kylässä -festivaali 2022. Kuva: Suomen YK-liitto

Kodeistaan paenneiden määrä on Venäjän käynnistämän Ukrainan sodan myötä ylittänyt sadan miljoonan rajapyykin. Näistä yli sadasta miljoonasta 14 miljoonaa on ukrainalaisia.

Suomen YK-liiton ja yhteistyökumppanien tuottamassa puhetilaisuudessa Maailma kylässä -festivaalilla ulkoministeri Haavisto kiinnitti huomiota YK:n tekemään korvaamattomaan työhön pakolaisten hädän lievittämisessä.

Usko YK:hon palautuu kun näkee YK:n työn kentällä.

"YK:n pääkonttorissa vieraillessa voi tulla epätoivoinen olo, mutta usko YK:hon palautuu kun näkee YK:n työn kentällä," Haavisto kertoo. "YK-järjestöt ja YK organisaationa tekevät kentällä sen työn, joka on jonkun pakko tehdä ihmisten auttamiseksi."

"Ajatellaan esimerkiksi YK:n pakolaisjärjestöä UNHCR:ää, he tekevät loistavaa työtä. Maailman ruokaohjelma tekee niin ikään hyvää työtä pakolaisten auttamiseksi," Haavisto tähdentää.

YK-liitto näytti tilaisuuden alussa tuottamansa videon, jossa syyrialaistaustainen Raed tapaa evakkotaustaisen Lean. Lea asuu Suomen ja Venäjän rajalla, viimeisessä talossa Euroopan unionin puolella. Raed ja Lea keskustelevat videolla pakolaisuudestaan.

"Todella monella suomalaisella on evakkotausta," toiminnanjohtaja Lehtinen toteaa. "Pakolaisuuden kokemus on samanlainen kaikkialla, kaikkina aikoina, kaikille ihmisille, riippumatta siitä, mitä sotaa paetaan."

Lehtinen kiinnittää myös huomiota siihen, että paikoin pakolaiskriiseihin reagoidaan hyvinkin eri tavoin.

"Videolla käy ilmi, että syyrialaistaustainen Raed matkusti kaksi vuotta turvaan Syyrian sodan keskeltä – tätä voi peilata Ukrainan sotaan ja siihen, miten nopeasti Ukrainan kriisiin reagoitiin, tarjottiin suojelua, maat reagoivat yhtenäisesti. Esiin nousee kysymys: miksei näin reagoitu esimerkiksi Syyrian sodan kohdalla?"

Haavisto ja Lehtinen keskustelivat lisäksi muun muassa paperittomien poikkeuksellisen vaikeasta tilanteesta sekä Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamasta pakolaiskriisistä ja ukrainalaisten pakolaisten auttamisesta.

Katso keskustelu YK-liiton Youtube-kanavalla.