Lue tuore Globalis-artikkeli pakolaisuudesta

Kodeistaan paenneiden määrä on Venäjän käynnistämän Ukrainan sodan myötä ylittänyt sadan miljoonan rajapyykin. Näistä yli sadasta miljoonasta 14 miljoonaa on ukrainalaisia. Monet maailman pakolaiskriisien uhreista ovat joutuneet elämään pakolaisina vuosikymmenten ajan.

Globalis
Maailmassa on nyt yli sata miljoonaa pakolaista, joista 14 miljoonaa on ukrainalaisia. Lue tuore artikkeli pakolaisuudesta YK-liiton ylläpitämästä Globalis-tietokannasta.

YK-liitto on julkaissut uuden, ajantasaisen artikkelin pakolaisuudesta Globalis-sivustollaan. Artikkelissa kerrotaan mistä maailman suurimmat pakolaisvirrat koostuvat.

YK:n pakolaisjärjestö tiedottaa, että sotia, vainoja ja nälkää pakenevien ihmisten määrä on suurempi kuin koskaan aikaisemmin: yli sata miljoonaa. Kolme neljäsosaa kotimaastaan pakenevista siirtyy naapurimaihin. Neljä viidesosaa pakolaisista sijoittuu muihin kuin korkean tulotason maihin. Pakolaisiksi lähtevistä 40% on alle 18-vuotiaita, ja pakolaisten joukossa on suuri määrä lapsia. Monet pakolaiset toivovat voivansa palata kotiin. Joskus pakolaisuus voi kuitenkin kestää kymmeniä vuosia.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan on pakottanut yli kuusi miljoonaa ukrainalaista muuttamaan pois kotimaasta. Maan sisäisiä pakolaisia vuorostaan on kahdeksan miljoonaa. Maan sisäisiksi pakolaisiksi kutsutaan ihmisiä, jotka joutuvat jättämään kotinsa, mutta eivät lähde maasta. He siirtyvät kotimaansa sisällä toiselle asuinalueelle, väliaikaisesti tai pysyvästi.

Pakolainen on henkilö, jolle on myönnetty kansainvälistä suojelua kotimaansa ulkopuolella. Hän on paennut ihmisoikeusrikkomuksia, levottomuuksia tai sotaa. Hän on saattanut jättää kotimaansa, koska hänellä on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainotuksi alkuperänsä, kansallisuutensa, uskontonsa, yhteiskunnallisen ryhmänsä tai poliittisen mielipiteensä vuoksi.

Sisäministeriö toteaa, että turvapaikanhakijalla tarkoitetaan ulkomaalaista, joka hakee suojaa ja oleskeluoikeutta vieraasta valtiosta. Turvapaikanhakija saa pakolaisaseman, jos hänelle annetaan turvapaikka.

YK-liiton ylläpitämä Globalis on interaktiivinen tietokanta, joka sisältää maatietoutta, tilastoja inhimillisestä kehityksestä, artikkeleja ajankohtaisista konflikteista sekä tietoa maailman tilasta.

Lue tuore artikkeli "Sata miljoonaa pakolaista" Globalis-sivustolta.