Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

Energia ja öljyriippuvuus: minkä pitää muuttua?

Valokuva podcastin juontajasta ja puhujista
Kuva: Tuomas Finne / Työväen Sivistysliitto.

Energia ja öljyriippuvuus: minkä pitää muuttua?

Tässä podcast-jaksossa käsitellään fossiilisista polttoaineista irtautumista erityisesti öljyriippuvuuden näkökulmasta. Podcast on osa Suomen YK-liiton tuottamaa sarjaa, jossa keskustellaan kestävästä kehityksestä.

Öljyllä on keskeinen asema teollisessa yhteiskunnassa. Öljyn polttoa voidaan verrata teollisen yhteiskunnan ja globalisoituneen maailman verenkiertoon. Sen päälle on rakentunut nykyinen talousjärjestelmä ja se on valtava poliittisen vallankäytön väline. Öljyriippuvuus määrittää vahvasti myös sitä, miten ajattelemme, mitä olemme oppineet pitämään mahdollisena ja mitä odotamme elämältämme. Nyt meidän on irrottauduttava öljyriippuvuudesta pikaisesti, jotta pystymme torjumaan ilmastonmuutoksen uhat. Miten irtautuminen voidaan tehdä ja kenen vastuulla murros on: yksilöiden, yhteiskunnan vai yritysten?

Keskustelemassa ovat T-Median kestävän tulevaisuuden johtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja ympäristöaktivisti Leo Stranius ja BIOS-tutkimusyksikön tutkija, FT, dosentti Tere Vadén. Haastattelijana toimii energia-alan moniottelija Tuomas Vanhanen.