"Afrikan tapahtumat vaikuttavat Suomeen ja koko maailmaan" - podcast, osa 4

Maailman pakolaisten, siirtolaisten ja turvapaikanhakijoiden määrä kasvaa vuosittain miljoonilla ihmisillä. Suurin osa kotinsa jättävistä ihmisistä lähtee liikkeelle Afrikasta ja suurin osa heistä myös jää Afrikkaan, oman kotimaansa naapurimaahan.

Afrikan tapahtumat vaikuttavat vahvasti myös Eurooppaan.
Kuva: YK-liitto.

"Elintasopakolaisuuden sijaan pitäisikin puhua hallintopakolaisuudesta"

Kävimme tammikuussa Keniassa kysymässä afrikkalaisen yhteiskunnan nykytilan ja tulevaisuuden näkymiä YK:n asiantuntijoilta sekä Suomen Kenian suurlähettiläältä Erik Lundbergiltä.

"Ennustusten mukaan Afrikan väestö melkein kaksinkertaistuu ihan lyhyessä ajassa", muistutti Lundberg.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n mukaan maailmanlaajuinen pakolaisuus on jo nyt ennätyslukemissa, sillä konfliktit ovat entistä pitkittyneempiä ja väkivaltaisempia. Siirtolaisuuden ja pakolaisuuden taustalla on myös muita syitä.

Liikkeelle lähtöön vaikuttaa vahvasti myös ilmastonmuutos, sanoo raja-alueiden konflikteihin perehtynyt Asfaw Kumssa YK:n Nairobin aluetoimistosta. Lue lisää ilmastopakolaisuudesta tästä artikkelista.

Paula Pennanen-Rebeiro-Hargrave YK:n yhdyskuntaohjelma UN-Habitatista korostaa, että  tutkimusten mukaan paikallishallinnon laatu vaikuttaa kaikkein eniten radikalisoitumiseen ja siihen, lähtevätkö ihmiset liikeelle. "Elintasopakolaisuuden sijaan pitäisikin puhua hallintopakolaisuudesta."

Eurooppa ja pakolaiset -podcast sarjan tekeminen on rahoitettu ulkoministeriön Eurooppa-tiedotuksen tuella. Sisällöstä vastaa Suomen YK-liitto. Toimittajat Elina Laiho, Jukka Pääkkönen ja Helena Laukko.

Kuuntele Eurooppa ja pakolaiset -podcastin neljäs osa tästä: