YK:n ihmisoikeuskomitea antoi loppupäätelmänsä Suomelle

Saamelaisten oikeudet olivat esillä YK:n ihmisoikeuskomitean tarkastellessa Suomen kansalaisoikeuksien ja poliittisten oikeuksien tilaa. Kuva: UN Photo/John Isaac

Kansalaisoikeuksien ja poliittisten oikeuksien toteutumista Suomessa tarkasteltiin YK:n ihmisoikeuskomitean (Human Rights Committee) toimesta Genevessä. Komitea julkaisi arviointinsa loppupäätelmät 25. heinäkuuta.

YK:n ihmisoikeuskomitea on 18 riippumattoman asiantuntijan muodostama elin, jonka tehtävänä on valvoa YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen (International Covenant on Civil and Political Rights) noudattamista. Sopimus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa vuonna 1966 ja se astui voimaan Suomessa 1976.

Raportin mukaan Suomen tulee panostaa naisten ja miesten välisen  tasa-arvon toteutumiseen työelämässä. Esimerkkeinä mainittiin palkkaerot ja raskauden peruteella tehdyt irtisanomiset. Myös naisiin kohdistuva väkivalta herätti huolta.

Arvioinnissa tuodaan esiin romanien sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaama syrjintä Suomessa. Komitea mukaan lisähuomiota tarvitsevat saamelaisten maaoikeudet sekä oikeudes osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon ja opetukseen omalla kielellään.

Lisäksi loppupäätelmissä todettiin puutteita ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa ja ulkomaalaisten säilöönottojärjestelyissä. Ongelmakohtina nähtiin myös vankiloiden ylikuormitus ja sanitettitilojen asianmukainen kunnnossapito.

Kiitosta Suomi saa kotoutumisen edistämistä ja kansainvälistä suojelua koskevista lakiuudistuksista sekä rikoslain ja ulkomaalaislain muutoksista. Positiivisena komitea pitää Suomen kansallisen perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelman laatimista. Suomi tulee raportoimaan ihmisoikeuskomitealle saamiensa suositusten täytäntöönpanosta seuraavassa määräaikaisraportissaan.

Lisätietoa:

Päätelmät englanniksi tästä

Kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus

YK:n ihmisoikeuskomitean sivuille tästä.