spyware-2319403_1280.jpg

Kuva: Pixabay CC0

YK-liitto kehottaa varovaisuuteen: huijauksia liikkeellä YK:n nimissä

3.10.2018

Olemme YK-liitossa saaneet kuluneen vuoden aikana useita kyselyitä liittyen henkilöihin, jotka sanovat olevansa YK:llä töissä. Usein kysymys on koskenut henkilöä, joka sanoo olevansa vanhempi, tavallisesti amerikkalainen mies ja töissä jossain päin Lähi-itää rauhanturvaajana tai muissa YK-tehtävissä. Hän on ollut internetin kautta yhteydessä suomalaiseen henkilön kanssa ja kertoo haluavansa tulla lomalle Suomeen vieraillakseen hänen luonaan. Mies on kuitenkin kertonut, että lomalle pääsystä on maksettava YK:lle korvaus tai vakuus lomalle lähdöstä.

Emme voi kansalaisjärjestönä vastata kyselyihin koskien yksittäisiä henkilöitä ja sitä, ovatko he YK-tehtävissä. Suomen YK-liiton tietojen mukaan YK-tehtävissä olevat eivät kuitenkaan koskaan joudu maksamaan lomalle lähdöstä ja kehotamme varovaisuuteen kaikkien rahansiirtojen suhteen, etenkin ulkomaille suunnatuille aiemmin tuntemattomille henkilöille rahaa lähetettäessä.

Jos epäilet huijaustapausta, ota yhteyttä suoraan Poliisiin.

Aiheet:

Julkaistu: 3.10.2018