UNESCO: Peruskoulutuksessa saavutetut edistysaskeleet vaarassa

Peruskoulutukseen suunnattujen kehitysapuvarojen voimakas vähentyminen uhkaa vesittää kehittyvien maiden tähän mennessä koulutuksen saralla saavuttamat edistysaskeleet. Näin varoittaa YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO huhtikuun lopussa julkaisemassaan Education for All -raportissa.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n laskelmien mukaan peruskoulutukseen suunnatun kehitysavun kokonaismäärä oli vuonna 2006 5,5 miljardia dollaria pudoten seuraavana vuonna 4,3 miljardiin dollariin. Vuonna 2010 summan pelätään laskevan talouskriisin vuoksi jopa alle 1 miljardin dollarin.

Lahjoittajavaltiot eivät ole pitäneet kiinni tekemistään sitoumuksista. Vain viisi prosenttia kaikesta koulutukseen suunnatusta avusta ohjautuu peruskoulutuksen tukemiseen. Yhdysvallat on ainoa maa, jonka peruskoulutukseen antama tuki nousi merkittävästi vuonna 2007, ja liian harvat maat ovat ottaneet vastuuta rahoituksen aukkokohtien paikkaamisesta.

"Peruskoulutukseen suunnatun avun keskittyminen vain muutamille rahoittajille tarkoittaa, että taloudellinen tuki on hyvin huonosti ennakoitavissa", toteaa UNESCO:n raportista vastaava Kevin Watkins.

Education for All -raportin mukaan maailmassa on tällä hetkellä noin 75 miljoonaa lasta, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista peruskoulutusta. Lisäksi sitäkin useampi keskeyttää koulunkäyntinsä ennen koulutustavoitteiden saavuttamista. UNESCO:n tämänhetkiset ennusteet kertovat ainakin 30 miljoonan lapsen jäävän vaille peruskoulutusta myös tulevaisuudessa.

"Tämä ei ole oikea hetki vähentää peruskoulutukseen suunnattuja avustuksia", toteaa Watkins. "Talouskriisin ajaessa miljoonia kotitalouksia yhä ahtaammalle avunantajien tulisi tarjota rahallista tukea, jonka avulla lapset saataisiin pysymään koulussa."

Koulutusta koskevan vuosituhattavoitteen mukaan maailmanlaajuisen peruskoulutuksen tulisi toteutua vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan UNESCO:n arvion mukaan noin 11 miljardia dollaria.

Lähde:

Even fewer will attend school due to falling basic education aid