Nordiskt Forum Malmö 2014-osallistuja, tervetuloa Suomen YK-liiton Women's Diplomacy-seminaariin!

YK-liitto on edustettuna tämän vuoden Malmö Nordiskt Forum 2014-tapahtumassa.

Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights järjestetään 12.-15.6.2014 ja kokoaa tuhansia ihmisiä keskustelemaan tulevaisuuden tasa-arvopolitiikan tavoitteista. Ohjelma ja keskustelut kytkeytyvät YK:n naisten oikeuksien sopimukseen sekä Pekingin julistukseen ja sen toimintaohjelmaan.

Myös Suomen YK-liitto on mukana tapahtumassa omalla ohjelmallaan. Keskustelutilaisuus yhteistyössä Ruotsin YK-liiton kanssa teemalla "Women's Diplomacy" järjestetään perjantaina 13.6. kello 16:00-17:30 Brantenberg-tilassa.

Ohjelmassa on keskustelua naisten ja tyttöjen roolista suhteessa kehitykseen, köyhyyden poistamiseen ja sosiaaliseen muutokseen. Vaikka yksi YK:n tärkeistä pyrkimyksistä on edistää naisten asemaa, on neljästä naisten maailmankonferenssista huolimatta kyseenalaista, onko se johtanut tarpeeksi konkreettisiin tekoihin globaalilla tasolla.

Presidentti Tarja Halonen ja Suomen YK-liiton Anja-Riitta Ketokoski-Rexed avaavat tilaisuuden. Alustavat puheenvuorot toimittavat UNESCO-veteraani ja Norjan YK-liiton hallituksen jäsen Ingeborg Breines sekä sukupuoli- ja kehityskonsultti Sara Hlupekile Longwe.

Panelikeskusteluun osallistuvat Tanzanian YK-liiton presidentti Malli Silesi, FT Tuula Petakoski-Hult, YK:n hyvän tahdon lähettiläs ja artisti Arja Saijonmaa sekä vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet. Keskustelua vetää Suomen YK-liiton Rosa Puhakainen-Mattila.

Nordiskt Forum Malmö-tapahtumaan osallistuvat  mm. naisliikkeen edustajat, poliitikot, tutkijat, aktivistit, kansalaisyhteiskunnan toimijat ja monet muut. Päämääränä on virittää keskustelua niin pohjoismaisella kuin globaalillakin tasolla tasa-arvopolitiikan haasteista ja muodostaa konkreettisia vaatimuksia ja strategioita tasa-arvoisen yhteiskunnan saavuttamiseksi.

Konferenssin tapahtumapaikkana toimivat Malmö Arena ja MalmoMässan. Lisätietoa ohjelmasta löydät Nordiskt Forum Malmön sivuilta