Matti Niemi vuoden 2009 YK-nuorisodelegaatiksi

Nuorisodelegaatti matkustaa New Yorkiin kahdeksi viikoksi lokakuussa yhdessä Suomen virallisen YK-yleiskokousvaltuuskunnan kanssa. Niemen delegaattikauden teemat liittyvät ilmastonmuutokseen ja ympäristöön nuorten näkökulmasta. Ilmastonmuutos on tänä vuonna vahvasti esillä esimerkiksi joulukuussa järjestettävässä Kööpenhaminan ilmastokokouksessa.

"Ilmastonmuutos on sukupolvemme kriittisimpiä kysymyksiä. Nuorten pitäisi ottaa aktiivisempi ote kysymyksen ratkaisemisessa", Niemi sanoo.

Nuorisodelegaatti pitää puheen kolmannessa komiteassa (sosiaaliset, humanitaariset ja kulttuurikysymykset), ja puheessa tuodaan esiin suomalaisten nuorten näkökulma. Puheen kirjoittaminen on jo aloitettu, ja siihen pääsee vaikuttamaan netissä.

YK:n yleiskokous ajoittuu lokakuulle. Suomen nuorisodelegaatti osallistuu kokoukseen yhden tai kahden viikon ajan. Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry, joka on Suomen kansallinen nuorisokomitea, ja YK-liitto valitsevat nuorisodelegaatin vuosittain, delegaatti edustaa suomalaista nuorisoa osana Suomen YK:n yleiskokousvaltuuskuntaa.

Nuorisodelegaatteja tulee noin 10 - 15 eri maasta. Delegaatti perehtyy YK:n nuoriso-ohjelmaan ja YK:n ajankohtaisiin kysymyksiin sekä seuraa niiden kehitystä kautensa ajan. Nuorisodelegaatti sitoutuu kotimaassa tehtävään tiedotus- ja koulutustoimintaan, osallistumaan yleiskokouksen istuntoon nuorisokysymysten käsittelyn aikaan sekä järjestettäviin koulutuksiin ja valmistelukokouksiin Suomessa. Valmisteluvaiheessa yhteistyötapaamisia järjestetään myös ulkomailla.

Helsinkiläinen Niemi on valtiotieteiden ylioppilas, ja hänellä on kokemusta mm. kunnallis- ja ylioppilaspolitiikasta. Harrastuksikseen Niemi ilmoittaa klassisen laulun, pianonsoiton, jalkapallon ja historian. Niemi on Suomen 11. YK-nuorisodelegaatti. Edellisiä delegaatteja ovat olleet Anna Ranki, Eekku Aromaa, Lotta Backlund, Antton Rönnholm, Henri Heikura, Salla Rundgren, Heini Utunen, Marja Koskela, Erja Salo ja Juha Mustonen.

Lisätietoja asiasta antaa Allianssin kv-sihteeri Karoliina Mutanen p. 040 900 4881 sekä YK-nuorisodelegaatti Matti Niemi p. 045 679 1717.

Nuorisodelegaatin omat sivut (sivuilla painokelpoisia kuvia Matista)

Ilmastoaiheinen kysely, jonka tulosten perusteella Matin puhetta valmistellaan. Kaikkien 6.5.-7.8.2009 vastanneiden kesken arvotaan kaksi 35 euron arvoista lahjakorttia eettiseen ja ekologiseen verkkokauppa Yaloon