Uutinen

Maailmanpankki: Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maiden koulutusjärjestelmiä kehitettävä

Maailmanpankin uuden raportin mukaan Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maiden on parannettava koulutusjärjestelmiään pysyäkseen kilpailukykyisinä.

"The Road Not Traveled: Education Reform in the Middle East and North Africa" -raportti, joka tarjoaa kattavan taloudellisen analyysin alueen koulutusinvestointien vaikuttavuudesta, julkaistiin Ammanissa, Jordaniassa, 5. helmikuuta.

Raportissa todetaan, että 40 vuoden koulutusinvestoinnit ovat hävittäneet sukupuolten väliset koulutuserot peruskoulutasolla ja johtaneet miltei yhdenvertaiseen koulutukseen.

Alueen kehitys laahaa kuitenkin lukutaidon ja 15-vuotiaiden tai sitä vanhempien keskimääräisten koulunkäyntivuosien lukumäärän osalta Itä-Aasian ja Latinalaisen Amerikan perässä. Alueen maat ovatkin uusien, globalisaation ja kehitysprosessissa alati kasvavan tiedon tärkeyttä korostavien haasteiden edessä.

"Koska koulutus on tiedon luomisen pääasiallinen lähde, tehtävä on selvä", raportissa todetaan. "Koulutusjärjestelmää on muutettava siten, että se tuottaa uusia taitoja ja asiantuntijuutta, jotka ovat tarpeellisia yhä enemmän kilpailukykyä vaativassa maailmassa."

Tämä tarkoittaa, että opiskelijoiden täytyy omaksua uusia ns. pehmeitä taitoja - ongelmanratkaisua, viestintää ja vieraita kieliä - jotka ovat keskeisessä asemassa edistyksen lisäämisessä.

"Kilpailukyvyn parantaminen vaatii, että rutiinitehtävien suorittamisen sijasta siirrytään korostamaan ns. pehmeitä taitoja, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä tuottavuuden nostamisessa", sanoo Maailmanpankin Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueen inhimillisen kehityksen sektorijohtaja Michal Rutkowski.

"Siirtyminen pehmeiden taitojen korostamiseen on meneillään, mutta pysyäkseen kilpailukykyisinä maiden on todella vauhditettava prosessia", Rutkowski lisää.

Rutkowski on huomioinut myös sen, että Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maat eivät saavuta korkeakoulutukseen panostamillaan investoinneilla yhtä suuria tuottoja kuin jotkin nopeasti kehittyvät Aasian maat, esimerkiksi Malesia ja Etelä-Korea.

"Alueella on nähtävissä, että yliopistosta valmistuneet eivät löydä työtä. Heidän työttömyysasteensa on hyvin korkea, ja tästä syystä korkeakoulutukseen suunnattujen investointien keskimääräinen tuotto on alhainen. Tämä on vakava ongelma", Rutkowski toteaa.

Artikkeli englanniksi

The road not travelled: Education Reform in the Middle East and North Africa -raportti

Katso myös YK:n nuorisoraportti 2007