YK-päivä

Maailman pakolaispäivä

Ryhmä Syyrialaisia pakolaisia istuu maassa viltin päällä. He hymyilevät.
Pakolaisleiri Syyriassa Kuva: Rauli Virtanen .

World Refugee Day

YK yhdisti vuonna 2000 lukuisien maiden omat pakolaispäiväperinteet ja otti käyttöön Afrikan pakolaisten päivänä tunnetun kesäkuun 20. päivän kansainväliseksi teemapäiväksi yleiskokouksen päätöksellä.

Pakolaisuuden taustalla vaikuttaa monenlaisia syitä. Sotien ja väkivaltaisten konfliktien ohella myös yhä lisääntyvät sään ääri-ilmiöt tai muut äkilliset luonnonmullistukset ajavat ihmisiä pakoon kodeistaan. Myös pelko omasta turvallisuudesta ja hengestä esimerkiksi vähemmistöstatuksen tai poliittisen aktiivisuuden vuoksi voi johtaa pakenemiseen.

Oikeus hakea turvaa ja kansainvälistä suojelua oman valtion ulkopuolelta esimerkiksi vainon tai vakavien oikeusloukkausten uhan alla kuuluu jokaiselle. Oikeus turvapaikkaan on ihmisoikeus, joka on turvattu YK:n ihmisoikeusjulistuksessa. Vuoden 1951 YK:n pakolaissopimus määrittää turvapaikkaoikeuden edellytyksiksi tarkennuksia, jotka koskevat perustelua syytä pelätä joutumista vainon ja oikeusloukkauksen kohteeksi. Syitä vainoon voivat olla esimerkiksi henkilön uskonto, etninen tausta tai poliittinen mielipide.

Vuonna 2024 teemapäivänä YK haluaa vaikuttaa maailmaan jossa jokainen pakolainen on tervetullut. Tavoitteena on lisätä solidaarisuutta ja ymmärrystä pakolaisuudesta sekä varmistaa pakoon lähteneille mahdollisimman onnistunut sopeutuminen. Samalla YK toivoo yhteistä tahtotilaa sotien ja konfliktien lopettamiseksi, jotta ihmisillä on myös mahdollisuus palata kotiin.

Kuvakaappaus Globalis.fi -tietokannasta, pakolaisuusartikkeli.

Miksi ihmiset joutuvat pakenemaan kodeistaan? Mistä suurimmat pakolaisvirrat alkavat? Lue lisää pakolaisuudesta maailmassa Globalis.fi -tietokannasta.