Maailma on myllerrysten keskellä ja kansainvälinen luottamus on käymässä vähiin. YK tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan. YK on ainoa valtioiden muodostama yhteisö, jossa ratkaistaan maailmanlaajuisia haasteita demokraattisesti. Jos YK heikkenee, heikkenee kykymme rakentaa parempaa, yhteisempää tulevaisuutta.

Liity YK:n ystäviin ja tule YK-klubille »

YK-päivä

Maailman ilmatieteen päivä

World Meteorological Day

Ilmastoon liittyvän tiedon merkitys on kasvanut vuosi vuodelta, kun ilmastonmuutoksen myötä maailmamme joutuu kohtaamaan yhä epävakaisempia sääolosuhteita. Kansanvälisen meteorologia- ja hydrologiajärjestöjen ja verkostojen avulla haavoittuvimpien alueiden turvallisuutta voidaan parantaa ilmastopalveluita ja varotoimia kehittämällä.

Kärkenä tässä jatkuvassa ja merkityksellisessä työssä toimii YK:n alainen Maailman ilmatieteen järjestö, joka perustettiin vuonna 23. maaliskuuta 1950 osaksi YK-järjestelmää. Tämä päivä onkin siksi erinomainen ajankohta YK-päivälle, jolloin ilmatieteilijöiden työtä juhlitaan kansainvälisesti. Ensimmäistä kertaa päivää juhlittiin vuonna 1961.

Teemapäivän kotisivut