YK-päivä

Kansainvälinen päivä itsemurhien estämiseksi

Teemapäivän logo

World Suicide Prevention Day

Kansainvälistä itsemurhien estämisen päivää on vietetty vuodesta 2003 lähtien aina 10. syyskuuta, jotta tästä valtavasta terveysongelmasta keskusteltaisiin enemmän ja itsemurhia pystyttäisiin estämään tehokkaammin. Itsemurhiin ajavaa yksilöiden psykologista tuskaa on hyvin vaikeaa kuvitella - kuten myös sitä tuskaa, jonka heidän tekonsa aiheuttavat perheissä, ystäväpiireissä ja yhteisöissä.

Mielenterveysongelmista kärsivät usein hukkuvat järjestelmien raoista erityisesti mutta eivät ainoastaan kehitysmaissa. Yksi keino vähentää itsemurhien riskejä onkin panostaa sosiaalisen eristäytymisen estämiseen ja rohkaista ihmisiä yhteisöllisyyteen vahvistaen sen ennaltaehkäisevää voimaa. Kurottamalla kohti niitä, jotka ovat joutuneet eristyksiin muista ja tarjoamalla heille tukeaan ja ystävyyttä, voi yksittäinen ihminen olla todellinen hengenpelastaja.

Itsemurhien ehkäisemisen päivä on hyvä tilaisuus kansalaisyhteiskunnalle tarttua haasteeseen koordinoidusti ja antaa puheenvuoro heille, joilta itsemurha on riistänyt jonkun lähipiiristä. Maailman terveyskokous on ryhtynyt toimeen myös konkreettisella mielenterveydenalan toimintasuunnitelmalla vuosina 2013-2020, jonka aikana kokouksen 194 jäsenvaltiota tekevät kaikkensa vähentääkseen itsemurhia kymmenellä prosentilla maailmanlaajuisesti.

Kansanvälinen itsemurhien ehkäisyjärjestö IASP:n 22. kongressin lehdistötiedote, 20.9.2003

Teemapäivän kotisivu