Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

YK-päivä

Kansainvälinen lapsityön vastainen päivä

World Day Against Child Labour

YK ja Kansainvälinen työjärjestö ILO ovat tehneet periksiantamatonta työtä lapsityövoiman poistamiseksi perustamisestaan lähtien - työjärjestö perustettiin jo 1910-luvulla, vuosia ennen YK:tä, päätarkoituksenaan kitkeä lapsityövoiman käyttöä. Vaikka vuosikymmenien aikana ollaan saavutettu merkittäviä parannuksia ovat tilastot silti karua luettavaa myös vuonna 2013: arviolta 215 miljoonaa lasta tekee edelleen työtä täyspäiväisesti eivätkä voi tästä syystä kokea ansaitsemaansa lapsuutta. Yli puolet heistä joutuvat työskentelemään pakotettuina tai vaarallisissa työympäristöissä - pahimmillaan prostituutiossa tai aseellisten konfliktien armoilla.

Kesäkuun 12. päivää tuleekin käyttää ikkunana tähän todellisuuteen. Köyhyydestä, sääntelyä pakoilevista tai siihen huonosti reagoivista elinkeinoista ja yleisesti ihmisoikeusrikkomuksista juurensa saava lapsityövoima on edelleen arkipäivää - mutta sen kitkemiseksi tehtävää työstä ei ole hellitetty lähes sen satavuotisen historiansa aikana eikä niin tehdä myöskään tulevaisuudessa.

Teemapäivän kotisivu

Lue lisää lapsityövoimasta Ihmisoikeudet.net -sivustolta