YK-päivän tehtävä

YK-kino: The Great Green Wall

Mitä opin

Lisätään tietoa Suuri vihreä muuri -ympäristöhankeesta Afrikan Sahelin alueella. Ymmärretään, millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella on ihmisten elämään Afrikassa. Tutustutaan Afrikan maiden musiikkikulttuuriin.

Tehtävän kuvaus

Oppiaineet: YH, HI, GE, UE, ET, FI

YK-KINO MENETELMÄNÄ
YK-kinon tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja myötätuntoa ajankohtaisiin ihmisoikeusaiheisiin liittyen. Tärkeää on myös ruokkia toivoa ja toimijuutta aiheisiin liittyen.

ELOKUVA
The Great Green Wall (Make Waves Production 2019) -dokumenttielokuvassa seurataan malilaisen laulajan, Inna Modjan, matkaa Afrikan halki tutustuen yhteisöihin, joihin ilmastonmuutoksen vaikutukset osuvat ankarasti. Suurista vaikeuksista ja haasteista huolimatta visio Suuresta vihreästä muurista yhdistää ihmisiä rajojen yli.

Kesto: 90 minuuttia.
Kielet: englanti, ranska, bambara, tigtigna, hausa
Tekstitys: englanti
Elokuvan trailerin voi katsoa IMDb:n sivulta

Käsi pitelee puun taimea pystyssä. Vierellä teksti "The Great Green Wall".
Kuva: Make Waves.

Ohjeet:

1. Tutustukaa luokan kanssa The Great Green Wall -projektiin sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksiin Saharan eteläpuolisen Afrikan, Sahelin, alueella. Voitte jakautua luokassa pienryhmiin, etsiä tietoa käsitteistä internetistä ja jakaa tieto luokalle. Sivustoja ja tietolähteitä on listattu opettajan materiaaliin.

2. Katsokaa elokuva The Great Green Wall (tekstitys vain englanniksi)

HUOM! Elokuva voi herättää voimakkaita tunteita ja luokasta voi poistua milloin vain, jos siltä tuntuu. Jos elokuva jää mietityttämään, oppilas voi tulla tunnin jälkeen juttelemaan opettajan kanssa.

3. Keskustelkaa elokuvasta tukikysymysten avulla (eng, opettajan materiaalissa)

Educator's Guide for the UN Cinema Method - The Great Green Wall

Saat linkin elokuvaan täyttämällä koulusi ja ryhmäsi tiedot alla olevaan lomakkeeseen. Linkki tulee näkyviin lomakkeen vahvistussivulla.

Koulun tiedot
Opettajan sähköposti
Ryhmän tiedot
Eurooppatiedotuksen logo

Menetelmä on tuotettu ulkoministeriön Eurooppatiedotuksen tuella (2023).