YK:n yleiskokous kokoaa päättäjät kestävän kehityksen, ilmastotoimien, terveyden ja rauhan äärelle

Yleiskokouksen yhteydessä nähdään ennätysmäärä korkean tason huippukokouksia. Niiden teemoja ovat kestävän kehityksen tavoitteet, ilmastotekojen vauhdittaminen, kehitysrahoituksen uudistaminen, pandemioiden ehkäisy ja ydinaseriisunta.

YK:n yleiskokoussali sinisävyisenä ja valaistuna kestävän kehityksen tavoitteita kuvaavassa valaistuksessa
YK:n 78. yleiskokous alkoi jo 5. syyskuuta. Korkean tason viikko alkaa 19. syyskuuta. Kuvassa yleiskokoussali kestävän kehityksen tavoitteiden teemavalaistuksessa. Kuva: Manuel Elias / UN Photo.

Maailman johtajat kokoontuvat New Yorkiin YK:n yleiskoukseen korkean tason viikolla, joka alkaa 19. syyskuuta.

Kokouksen teemana on luottamuksen ja solidaarisuuden uudelleenrakentaminen maailmassa sekä kestävän kehityksen tavoiteohjelman vauhdittaminen kohti rauhaa, vaurautta, edistystä ja kestävyyttä kaikille.

Yleiskokouksen korkean tason osuudessa Suomea edustavat tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ulkoministeri Elina Valtonen ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio. Yleiskokouksen puheenjohtajana toimii Trinidadin ja Tobagon diplomaatti Dennis Francis.

Ennätysmäärä korkean tason huippukokouksia

Korkean tason osuus on poikkeuksellisen täynnä temaattisia huippukokouksia, sillä koronapandemian seurauksena jäsenmaat eivät päässeet kolmeen vuoteen täysimittaisesti osallistumaan yleiskokoukseen.

Virtuaalisesti ja hybridimuodossa järjestetyt kokoukset 2020-2022 jättivät niukasti tilaa luottamuksen rakentamiselle ja vuoropuhelulle, jotka ovat YK:ssa tehtävän diplomaattisen työn ytimessä.

Kestävän kehityksen tavoiteohjelma puolivälissä – ”Kaikki ottelut voitetaan toisella puoliajalla”

Kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanossa ollaan nyt puolivälissä. Tavoitteista päätettiin vuonna 2015, jolloin maailman maat sopivat, että Agenda 20230 -tavoiteohjelman toimeenpanoa tarkastellaan joka neljäs vuosi yleiskokouksen korkean tason kokouksen yhteydessä.

Tänä vuonna järjestetään toinen kestävän kehityksen huippukokous, SDG Summit, jossa päättäjät hyväksyvät kestävän kehityksen poliittisen julistuksen. Kestävän kehityksen tapahtumille on varattu kokonainen viikko.

Valtioiden johtajat, YK:n pääsihteeri ja YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja kuulevat tutkijoiden viestit uusimman Kestävän kehityksen globaaliraportin (GSDR 2023) julkaisun myötä sekä vastaavat kansalaisyhteiskunnan ja muiden sidosryhmien esittämiin kriittisiin kysymyksiin kuuteen eri teemaan keskittyvissä päättäjädialogeissa.

Kestävän kehityksen huippukokouksen tavoitteena on osoittaa, että osallistava monenvälisyys torjuu parhaiten monien päällekkäisten ja toisiinsa linkittyvien kriisien aiheuttamia ongelmia ja tarjoaa kestäviä ratkaisuja.

Lue lisää kestävän kehityksen huippukokouksesta: SDG Summit

Ilmastotekoihin tavoitellaan lisää kunnianhimoa Climate Ambition Summit -huippukokouksessa

YK:n pääsihteeri António Guterresin kaudella ilmastonmuutos on tehnyt todellisen läpimurron YK:n asialistoille. Vuonna 2019 aloitettu ilmastokokousten kirittämiseen tarkoitettu Climate Ambition Summit -ilmastotekojen huippukokousten sarja jatkuu 20.9., ja kokoaa yhteen ilmastotoimien edelläkävijöitä.

Ilmastokokouksessa pääsihteeri haluaa vauhdittaa hallitusten, liike-elämän, rahoituksen, paikallisviranomaisten ja kansalaisyhteiskunnan ilmastotoimia. Tavoitteena on osoittaa, että maailmasta löytyy yhteistä tahtoa nopeuttaa oikeudenmukaista siirtymää. Päämääränä on uusiutuvaan energiaan perustuva ja ilmastonmuutosta kestävä maailmantalous.

Tavoitteena on vahvistaa ilmastotekojen ja muiden kestävän kehityksen tavoitteiden välistä yhteyttä.Pääsihteeri on esittänyt oman  suunnitelman siitä, miten päästövähennykset ja ilmasto-oikeudenmukaisuus tulisi toteuttaa.

Lue lisää ilmastokokouksesta: Climate Ambition Summit

Terveystavoitteet vahvasti esillä kokouksessa

Koronapandemia osoitti kouriintuntuvasti sen, kuinka riippuvaisia kestävän kehityksen tavoitteet ovat toisistaan. Takapakki terveystavoitteissa vei maailmaa taaksepäin lähes kaikissa muissakin 16 tavoitteessa.

Korkean tason kokouksen yhteydessä järjestetään kolme erillistä terveyteen liittyvää kokousta, joista ensimmäinen (20.9.) keskittyy pandemioiden torjumiseen, niihin varautumiseen ja niistä toipumiseen. Toinen terveyshuippukokous (21.9) käsittelee oikeutta yleiseen terveydenhoitoon. Kolmas kokous (22.9) keskittyy tuberkuloosin vastaiseen taisteluun.

Lisätietoa terveyskokouksista: Maailman terveysjärjestö WHO:n juttu yleiskokouksen aikana järjestettävistä terveyskokouksista

Ukrainan sodasta keskustellaan turvallisuusneuvostossa

Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan käydään 20.9. korkean tason keskustelu turvalisuusneuvostossa. Hyökkäyssota on vastoin YK:n peruskirjaa. Keskustelun järjestää Albania, jolla on syyskuussa neuvoston puheenjohtajuus.

Turvallisuusneuvoston uudistaminen nousee todennäköisesti esille yleiskeskustelussa. Pitkäaikaiset pyrkimykset turvallisuusneuvoston uudistamiseksi saivat uutta virtaa edellisen yleiskokouksen korkean tason osuudessa, kun presidentti Biden vahvisti Yhdysvaltojen tuen ehdotukselle lisätä turvallisuusneuvoston jäsenmaita.

Reformiehdotus koskee sekä pysyviä että vaihtuvia jäsenmaita ja sen tarkoituksena on parantaa turvallisuusneuvoston maantieteellistä edustavuutta ja toimintakykyä.

Valtioiden johtajia yli 140 maasta

YK:n 193:sta jäsenmaasta yleiskokoukseen osallistuu valtioiden korkeimpia johtajia - presidenttejä ja pääministerejä - noin 140 maasta. Noin 40 maata lähettää yleiskokoukseen ministeritason edustajan.

Kokoukseen osallistuvat valtionjohtajista mahdollisesti Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden, Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan ja Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi.

Venäjän presidentti Vladimir Putin ei ole osallistunut yleiskokouksen korkean tason osuuksiin vuoden 2015 jälkeen, ja nyt Putinin matkustamismahdollisuuksia rajoittaa Kansainvälisen rikostuomioistuimen antama pidätysmääräys. Venäjä on edustettuna ministeritasolla sekä yleiskokouksessa että turvallisuusneuvostossa.

Korkean tason osuuteen ja Ukrainakeskusteluun eivät ole osallistumassa myöskään Ranskan presidentti Emmanuel Macron, Ison-Britannian pääministeri Rishi Sunak tai Kiinan johtaja Xi Jinping

Tulevaisuuteen katsominen on kokouksen tärkein tehtävä

Huipputason neuvottelut kehitysrahoituksesta, ydinaseriisunnasta ja tulevaisuuskokouksesta

Yleiskokouksen aikana käydään lisäksi korkean tason neuvottelut kehitysrahoituksesta sekä ydinaseriisunnasta.

Ydinaseiden käytön ennaltaehkäisyyn haetaan keinoja kokouksessa, joka järjestetään kansainvälisenä ydinaseiden täydellisen poistamisen päivänä. Maailmanlaajuinen ydinaseriisunta on YK:n pitkäaikaisimpia tavoitteita. Siitä annettiin yleiskokouksen ensimmäinen päätöslauselma vuonna 1946.

Kokouksen yhteydessä valmistellaan myös vuonna 2024 järjestettävää tulevaisuushuippukokousta ministeritapaamisessa.

"Tässä maailmapoliittisessa tilanteessa on erityisen tärkeää vahvistaa luottamusta. Tulevaisuuskokouksen valmistelu on erityisen tärkeää, sillä meidän tulee muuttaa tapaa, jolla toimimme yhdessä", sanoo Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko. Laukko osallistuu yleiskokoukseen osana Suomen delegaatiota.

Tulevaisuuden suunnittelussa pohjana on YK:n pääsihteerin esittelemä yhteinen tavoiteohjelma Our Common Agenda. "Tulevaisuuteen katsominen on kokouksen tärkein tehtävä", painottaa Laukko.

Lue lisää kehitysrahoitusneuvottelusta tästä jutusta: YK:n pääsihteeri haluaa uudistaa kehitysrahoitusjärjestelmän - Huippuneuvottelut YK:n yleiskokouksen yhteydessä

Lue YK-liiton kannanotto yleiskokoukseen liittyen: Vahva osallistuminen YK:n työhön on Suomen etu

Lue lisää tulevaisuuskokouksesta: Summit of the Future

Lue lisää: YK:n yleiskokouksen korkean tason viikko