Usein kysytyt kysymykset

Tälle palstalle on koottu vastauksia YK-liitosta useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Voinko luottaa tähän henkilöön, joka väittää työskentelevänsä YK:lla? Vai onko kyse huijauksesta?

Oletko viestitellyt ulkomailla asuvan henkilön kanssa romanttisissa merkeissä? Onko henkilöltä tullut pyyntö lähettää rahaa? Väittääkö hän työskentelevänsä YK:lla? Jos vastaus on kyllä ja haluat varmistaa asian, lue ensin tämä juttu. Suomen YK-liitto ei ole osa virallista YK-järjestelmää, joten emme voi tarkastaa kenenkään yksityishenkilön taustoja. Valitettavasti saamme usein yhteydenottoja tapauksista, jotka paljastuvat huijausyrityksiksi. Näissä tapauksissa kannattaa ottaa yhteys poliisiin.

Lue tämä: YK-liitto kehottaa varovaisuuteen: huijauksia jälleen liikkeellä YK:n nimissä

Mikä on tämän YK-termin käännös suomeksi?

Suomen YK-liitosta tiedustellaan hyvin usein erilaisten järjestöjen ja sopimusten nimien virallisia suomennoksia. Vaikka joidenkin järjestöjen kohdalla on hankalaa puhua virallisista suomennoksista, monilla järjestöillä on kielessämme oma, vakiintunut suomennoksensa.

Suomea sitovien kansainvälisten sopimusten kohdalla katsomme, että sopimuksen virallinen suomennos löytyy Suomen lainsäädännöstä. Halutessaan sen voi tarkistaa Finlex-tietokannasta, joka sisältää lähestulkoon kaiken Suomen lainsäädännön. Tietokantaan on koottu viitetiedot Suomea sitovista valtiosopimuksista (esim. voimaantulo-, ratifiointi- ja osapuolitiedot) sekä voimassaolevien sopimusten tekstit.

Erilaisten YK-termien käännössuosituksia olemme koonneet tälle sivustolle, ja niitä voi hakea suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tietokantahakua käytettäessä on huomioitava, ettei kaikilla YK-termeillä ole olemassa ns. 'virallista' käännöstä. Tällöin käytössä on vakiintunut käännösmuoto tai YK-liiton oma käännössuositus.

Miten YK:n työ rahoitetaan?

Jäsenvaltiot rahoittavat YK:n toimintaa. Rahoitus koostuu pakollisista ja vapaaehtoisista maksuista. Jäsenvaltioiden pakolliset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan ja vapaaehtoisista maksuista päättää tietenkin kukin maa itsenäisesti. Pakollisia maksuja, eli niin sanottuja määrättyjä budjettiosuuksia, ovat maksut YK:n perusbudjettiin ja rauhanturvaoperaatioihin. Vapaaehtoiset maksuosuudet ovat kiinni jäsenmaista itsestään. Ne ovat elintärkeitä YK:n humanitaaristen ja kehitysjärjestöjen sekä ohjelmien työlle. Lisää rahoituksesta täällä.

Miten voin hakea töihin YK:lle?

YK-liitto ei rekrytoi ketään YK-tehtäviin. Suomen rahoittamista YK-asiantuntija-, harjoittelu- ja vapaaehtoistehtävistä ilmoitetaan ulkoministeriön sivulla. Suomen YK-liiton avoimista työpaikoista ilmoitetaan Liiton sivustolla.

Saanko käyttää kestävän kehityksen tavoitteiden kuvakkeita?

Kuvakkeet ovat ladattavissa täältä ja ohjeet niiden käyttöön löytyvät täältä. YK-liitto ei ole YK:n alainen järjestö, emmekä voi vastata lisenssiohjeiden tulkintaa koskeviin kysymyksiin. Käyttäjä vastaa itse käytön oikeellisuudesta ja käyttöohjeiden noudattamisesta.

Miten YK:n lippua saa käyttää?

Yhdistyneiden kansakuntien lippu on YK:n vuoden 1947 yleiskokouksen hyväksymä virallinen lippu. YK:n lippua tulee kohdella kunnioittavasti, eikä sitä saa häpäistä tai sen mainetta rauhan lippuna tahrata.