YK:n päivänä puhutaan tulevaisuudesta

Suomen YK-liitto ja YK:n ystävät järjestävät Kansainvälisenä YK:n päivänä 24.10. YK, polittiikka ja tulevaisuus -seminaarin. Puhujina ovat muun muassa ulkoministeri Elina Valtonen sekä Suomen YK-suurlähettiläs Elina Kalkku. Päivän muu ohjelma sisältää hartauden Helsingin Tuomiokirkossa sekä nuorille suunnatun konsertin.

YK:n lippu ja Suomen YK-liiton logo sinisellä taustalla

Yhdistyneiden kansakuntien päivää vietetään 24. lokakuuta YK:n peruskirjan voimaantulon vuosipäivänä. YK:n merkitys on pysynyt vahvana koko 78 vuoden olemassa olon ajan. "Ei ole olemassa toista maailmanlaajuista järjestöä, joka saisi kaikki maailman valtiot kokoontumaan yhteen keskustelemaan ja sopimaan yhteisestä tulevaisuudesta", sanoo Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko.

Suomen YK-liitto toivottaa kaikille erittäin hyvää YK:n päivää. Päivän ohjelman löydät tästä alta.

Tuomiokirkon portaita, pylväitä ja ihmisiä ovella
Kuva: Helsingin tuomiokirkkoseurakunta.

YK:n päivän hartaus

Päivän ohjelma alkaa YK:n päivän hartaudella Tuomiokirkossa kello 10. Puheen pitää Suomen YK-liiton ihmisoikeusasiantuntija Rosa Puhakainen. Kolehti kannetaan Unicefin hyväksi.

Hartauden jälkeen on kahvitarjoilu ja musiikkia kryptassa. Musiikista vastaavat Matti Turunen ja Rajaseutu collection.  Hartauden järjestävät Helsingin tuomiokirkkoseurakunta, Suomen YK-liitto ja Kristillinen Rauhanliike.

Aika: Tiistai 24.10. klo 10
Paikka: Helsingin Tuomiokirkko

sinivihersävyisen maapallon karttaa kuvitettuna futuristisesti nollina ja ykkösin, hohtava teksti YK,politiikka ja tulevaisuus
Kuva: YK-liitto.

Seminaari: YK, politiikka ja tulevaisuus

Seminaari järjestetään Helsingin keskuskirjasto Oodin Maijansalissa (Töölönlahdenkatu 4, Helsinki)
kello 14.30-17. Tilaisuuden avaa Suomen YK-liiton puheenjohtaja Joonas Könttä.

YK, polittiikka ja tulevaisuus -seminaarissa puhuvat ulkoministeri Elina Valtonen sekä Suomen YK-suurlähettiläs Elina Kalkku. Ministeri Valtonen puhuu siitä, millaisin askelmerkein Suomi suuntaa kohti YK:n tulevaisuuskokousta ja  turvallisuusneuvostokampanjaa. Suurlähettiläs Kalkku antaa ajankohtaiskatsauksen syksyn tapahtumiin YK:ssa. Kalkku toimii suurlähettiläänä Suomen pysyvässä edustustossa YK:ssa New Yorkissa.

Heidän puheenvuorojen jälkeen kuullaan paneelikeskustelu, johon osallistuvat YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko, Suomen YK-liitto, pääsihteeri Marja Innanen, Global Compact Network Finland ja YK-nuorisodelegaatti Paula Pättikangas. Tilaisuudessa puheenvuoron pitää myös ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Kiljunen.

Vuoden YK:n ystävän julkistaminen

Seminaarin päätteeksi professori Helena Ranta, YK:n ystävien johtotiimin puheenjohtaja julkistaa Vuoden YK:n ystävän ja YK:n ystävien kunniajäsen nimet ja kuulemme heidän puheenvuoronsa. YK:n ystävät on verkosto, jonka tavoitteena on edistää YK:n päämäärien toteutumista, vahvistaa suomalaisten YK-osaamista ja tehdä tunnetuksi Suomen YK-politiikkaa.

Päätteeksi on tarjolla kahvia ja verkostoitumista kello 17 saakka. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta kahvitarjoilujen vuoksi toivomme ilmoittautumista.

Aika: YK:n päivänä 24.10. kello 14.30-17
Paikka:
Helsingin keskuskirjasto Oodi, Maijansali, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki

Lue lisää ja ilmoittaudu seminaariin: YK:n päivän seminaari: YK, politiikka ja tulevaisuus
Tapahtuman striimi: YK, politiikka ja tulevaisuus (You tube)

Lauluja rauhasta

Lauluja rauhasta - rauhankonsertti järjestetään YK-päivänä Helsingissä Diakonissalaitoksen kirkossa kello 18-19.15. Mukana on moniuskontoinen esiintyjäkaarti, muun muassa Uniikki. Puhujavieraina kansanedustaja Pekka Haavisto, YK-nuoret sekä muita. Maksuton tapahtuma on suunnattu erityisesti nuorille ja nuorenmielisille. Tilaisuuden järjestävät Vastuuviikko, Suomen Ekumeeninen Neuvosto, USKOT-foorumi ja Suomen YK-liitto. Konsertin kesto on noin 1 t 15 min.

Aika: YK:n päivä 24.10.2023 klo 18-19:15
Paikka: Diakonissalaitoksen kirkko, Alppikatu 2, Helsinki