YK:n pääsihteeri haluaa uudistaa kehitysrahoitusjärjestelmän - Huippuneuvottelut YK:n yleiskokouksen yhteydessä

Kehitysrahoituksesta käydään huipputason keskustelu YK:n yleiskokouksen korkean tason viikolla. YK:n pääsihteerin António Guterresin mukaan kehitysrahoituslaitosten on uudistettava toimintamalliaan oikeudenmukaisemmaksi.

YK:n pääsihteeri puhujalavalla, mies, harmaat hiukset, puku ja solmio, taustalla lippuja
Pääsihteeri Guterres on valmistellut yleiskokouksen korkean tason viikkoa ja matkustanut muun muassa Keniassa, Indonesiassa, Intiassa ja Kuubassa. Kaikkialla hän on välittänyt viestiä uudistamistarpeista. "Diplomatiaa tarvitaan enemmän kuin koskaan, jotta voimme purkaa polarisoituneen maailman jännitteitä." Kuva: Eskinder Debebe / UN Photo.

Kehitysrahoituskeskustelun (20.9) pohjana ovat huhtikuun kehitysrahoitusfoorumi ja joka toinen vuosi julkaistava Kestävän kehityksen rahoitusraportti (The Financing for Sustainable Development Report, FSDR) sekä pääsihteerin muutosesitykset.

YK:n pääsihteeri António Guterres on korostanut, että kansainvälisen rahoitusarkkitehtuuri tulisi muuttaa oikeudenmukaisemmaksi ja tarkoituksenmukaisemmaksi. Pääsihteerin mukaan kehitysrahoituslaitosten on uudistettava toimintamalliaan.

Taloudellisesti vähemmän kehittyneille maille pitäisi pystyä tarjoamaan kansainvälistä rahoitusta vähintään 500 miljardia vuodessa.

Guterres on painottanut myös YK:n mahdollisuuksia järjestää tasa-arvoisia keskusteluja velkojen uudelleenjärjestelyistä kestävää kehitystä vauhdittavalla tavalla.

Pääsihteeri on esittänyt kestävän kehityksen vauhdittamispakettia, jonka mukaan taloudellisesti vähemmän kehittyneille maille pitäisi pystyä tarjoamaan kansainvälistä rahoitusta vähintään 500 miljardia vuodessa. Lainaehtoja tulee muuttaa niin, että lainojen takaisinmaksuajat pitenevät, lyhennysvapaita tuetaan ja lainankorkoja lasketaan.

Afrikan maat maksavat moninkertaisesti lainoistaan Euroopan maihin verrattuna

Viime vuonna Kansainvälinen valuuttarahasto IMF kohdensi 650 miljardia dollaria erityisnosto-oikeuksiin (Special Drawing Rights, SDRs). Se on keskeisin globaali mekanismi lisätä likviditeettiä kriisien aikana. Nykyisten kiintiöiden perusteella teollisuusmaat saivat 13 kertaa enemmän lainoja kuin kaikki Afrikan maat yhteensä.

Afrikan maat maksavat keskimäärin neljä kertaa enemmän lainoistaan kuin Yhdysvallat ja kahdeksan kertaa enemmän kuin vauraimmat eurooppalaiset maat. Lainaehtoja on muutettava niin, että ne tukevat vihreää ja oikeudenmukaista siirtymää Afrikassa.

Kehitysrahoitusraportissa annettiin useita suosituksia, joiden avulla voidaan estää globaalin rahoituskuilun muuttuminen globaaliksi kestävän kehityksen ja kasvavan epäluottamuksen kuiluksi. Keskeisimmät muutosalueet ovat uusiutuva energia, kestävät ruokajärjestelmät ja neljäs teollinen vallankumous.

Lue lisää YK:n sivuilta: High-level Dialogue on Financing for Development

Lue YK-liiton juttu yleiskokouksesta: YK:n yleiskokous kokoaa päättäjät kestävän kehityksen, ilmastotoimien, terveyden ja rauhan äärelle

Lue YK-liiton kannanotto: Vahva osallistuminen YK:n työhön on Suomen etu