YK:n kansainvälistä kulttuurisen monimuotoisuuden päivää vietetään tänään

21.5.2010

Tänään vietetään YK:n kansainvälistä kulttuurisen monimuotoisuuden päivää. Päivän tausta on YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon marraskuussa 2001 antamassa kulttuurista moninaisuutta koskevassa yleismaailmallisen julistuksessa, jonka pohjalta YK:n yleiskokous julisti toukokuun 21. päivän kansainväliseksi kulttuurisen monimuotoisuuden päiväksi.

Kulttuurisen monimuotoisuuden puolustaminen kulkee käsi kädessä yksilön kunnioittamisen kanssa, ryhmä YK:n ihmisoikeusasiantuntijoita kirjoitti tämän vuoden kulttuurisen monimuotoisuuden päivän alla antamassaan kannanotossa. Kirjoittajat varoittivat, että kulttuurista monimuotoisuutta ei tulisi käyttää ihmisoikeuksien rikkomisen verukkeena. Monimuotoisuus voi toimia vain ympäristössä, jossa perusvapaudet ja ihmisoikeudet toteutuvat, kannanotossa todetaan. Tämä korostuu erityisesti ilmaisun, informaation ja viestinnän vapaudessa.

YK:n yleiskokous on julistanut vuoden 2010 kansainväliseksi kulttuurien lähentymisen teemavuodeksi. Myös Suomen YK-liitto on ottanut kulttuurien lähentymisen vuoden teemakseen.

Tutustu Suomen YK-liiton kulttuurien lähentymisen teemavuoden sivustoon, teemavuoden koulutehtäviin sekä kulttuurisen monimuotoisuuden päivän koulutehtäviin.

Spice up your life - mausta maailmasi eri kulttuurien antimilla!

Lisätietoa: Unescon kulttuurista moninaisuutta koskeva yleismaailmallinen julistus suomeksi (pdf)