YK ja maailman tila -tietokilpailu yhdeksäsluokkalaisille

YK ja maailman tila -tietokilpailuun voi ilmoittautua 6.1.–6.2.2015.

YK täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi YK-liitto järjestää kaikille Suomen yhdeksäsluokkalaisille tietokilpailun. Kilpailu on osa kouluille suunnattua YK ja maailman tila -kampanjaa.

Ilmoittautuminen kilpailuun on avoinna 6.1.–6.2.2015. Ilmoittautumislomake täällä.

Opettajat ilmoittavat osallistuvan luokan kilpailuun. Ilmoittautuessa valitaan toinen kilpailupäivistä, 6.3. tai 13.3. Ensimmäisen vaiheen parhaat YK-tietäjät pääsevät osallistumaan kilpailun toiseen vaiheeseen huhtikuussa. Voittajat palkitaan toukokuussa. Kilpailu toteutetaan myös ruotsiksi.

YK-tietokilpailun teemat rakentuvat YK:n toiminnan, kestävän kehityksen, ihmisoikeuksien ja tulevaisuuden kehityshaasteiden ympärille. Kilpailun tavoitteena on herätellä nuoria pohtimaan globaalin maailman nykytilaa eri näkökulmista ja samalla saada tietoa peruskoulunsa päättävien nuorten tiedoista käsitellyistä aiheista.

Tietokilpailun tarkoituksena ei ole testata numeroita tai vuosilukuja vaan kannustaa ja innostaa osallistujia tutustumaan ajankohtaisiin haasteisiin.
Kilpailuteemoihin voi tutustua ennalta tekemällä testikilpailun, pelaamalla Pallonkutistajat-visaa (sivuilla kohdassa Testaa tietosi) ja tutustumalla YK ja maailman tila -sivustoon ja tehtäviin täällä. Sivuillamme voi ilmoittautua myös YK-kouluksi.

Kilpailuteemojen jatkotyöstöä varten on tuotettu virikemateriaalia ja aineistoa voi käyttää osana eri aineiden opetusta myös muiden kuin kilpailuun osallistuvien luokkien kanssa.

Kilpailun vaiheet

Vaihe I: kilpailupäivät 6.3. TAI 13.3.2015

Tietokilpailun ensimmäinen vaihe suoritetaan osana normaalia koulupäivää. Osallistujat vastaavat yhden oppitunnin aikana kyselylomakkeeseen joko verkossa tai paperilla. Vastausmuoto ja osallistumispäivä valitaan ilmoittautumisen yhteydessä. Ensimmäisestä vaiheesta jatkoon pääsee koulukohtaisesti paras YK-tietäjä. Jatkoon päässeiden nimet ilmoitetaan kouluille 30.3. mennessä.

Vaihe II: vastausaika 1.4.–13.4.2015

Tietokilpailun toinen vaihe tehdään itsenäisesti vastaamalla esseekysymykseen. Vastauksen voi kirjoittaa joko verkossa tai tietokoneella rtf-tiedostona, joka lähetään Suomen YK-liittoon sähköpostitse. Vastausten maksimimitta on 5000 merkkiä. Vastausten tulee olla perillä maanantaina 13.4.2015 mennessä.
Vastaukset arvioi asiantuntijaraati. Palkittavia informoidaan henkilökohtaisesti ja koulujen välityksellä 13.5.2015 mennessä.

Vaihe III: palkintojenjako perjantaina 22.5.2015

YK ja maailman tila -tietokilpailun voittajat palkitaan perjantaina 22.5.2015, luonnon monimuotoisuuden päivänä Helsingissä. Palkittavien matkakulut tilaisuuteen korvataan. Myös huoltajalle ja opettajalle korvataan osallistumisesta aiheutuvat kulut.

Lisätietoja antaa kouluttaja Christa Prusskij: christa.prusskij (at) ykliitto.fi, p. 050 596 2345.