Tapahtuma

Transforming Education: Oppimisen ja koulutuksen tulevaisuus meillä ja maailmalla

Transforming Education -tilaisuudessa kasvatuksen ja opetusalan asiantuntijat keskustelevat YK:n koulutushuippukokouksesta ja pohtivat ratkaisuja globaaliin oppimisen kriisiin.

Transforming Education-tapahtuman juliste, jossa teksti "Oppimisen ja koulutuksen tulevaisuus meillä ja maailmalla" 31. maaliskuuta kello 13-15. Taustalla kuva luokkahuoneesta, jossa pulpetteja ja liitutaulu.

YK:n yleiskokous järjesti koulutuksen kriisiä käsittelevän Transforming Education Summit -konferenssin syyskuussa 2022. Tapahtuma oli maailman historian ensimmäinen koulutusta käsittelevä huippukokous, jossa päättäjät kokoontuivat keskustelemaan oppimisen kriisin maailmanlaajuisista vaikutuksista ja ratkaisuista. Koulutushuippukokous on yksi YK:n pääsihteeri António Guterresin Yhteinen ohjelmamme -aloitteista (Our Common Agenda).

Transforming Education -tilaisuudessa kasvatuksen ja opetusalan asiantuntijat pohtivat ratkaisuja globaaliin oppimisen kriisiin sekä keskustelevat kansallisesta koulutuksen tilasta ja tulevaisuudesta.

Mikä oli YK:n koulutushuippukokouksen anti ja mitkä ovat seuraavat askeleet?

Miten varmistamme tulevien sukupolvien kestävän osaamisen sekä kansallisesti että kansainvälisesti?

Paikka ja aika

Tiedekulma Helsingin yliopisto, Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki
Ala-aulan Stage-tila

Esteetön sisäänkäynti sijaitsee Fabianinkadun ja Yliopistonkadun kulmassa. Tiedekulman tiloissa ei ole kynnyksiä, ja kerrosten välillä voi kulkea hissillä. Esteetön wc-tila sijaitsee kerroksissa K1 ja 2 muiden wc-tilojen yhteydessä. Stagen alueella on induktiosilmukka.

Pe 31.3.2023 kello 13:00-15:00

Tapahtuma streamataan Tiedekulman kanavalla sekä Suomen YK-liiton Youtube-kanavalla. Seuraa kanavaa saadakseksi ilmoituksen livelähetyksestä.

Keskustelemassa

Tilaisuuden avaavat opetusministerin erityisavustaja Henri Purje (OKM) sekä Helsingin yliopiston UNESCO-professori Arto Kallioniemi.

Paula Malan, opetusalan kehityspolitiikan neuvonantaja (UM)
Arto O. Salonen, professori, Suomen kestävyyspaneelin jäsen
Helena Suomela, kestävyyskasvatuksen hankekoordinaattori (OPH)
Carita Prokki, kansainvälisten suhteiden johtaja (TAMK)
Camilla Ojala, Suomen UNESCO-nuorisodelegaatti
Pauliina Kemppainen, oikeus koulutukseen -teeman vanhempi asiantuntija (Kirkon ulkomaanapu)
Tuija Tammelander, koulunjohtaja Etäkoulu Kulkuri (Kansanvalistusseura)

Keskustelua moderoi Rilli Lappalainen, kestävän kehityksen johtaja (Fingo).

Järjestäjinä

Suomen YK-liitto

Helsingin yliopiston UNESCO-professorit

Suomen UNESCO-toimikunta

Fingo ry

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus FinCEED

Tampereen ammattikorkeakoulu

Tapahtuma on avoin eikä ilmoittautumista vaadita. Kaikissa tapahtumissamme noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita.