Yli 100 maata osallistuu YK:n tukemaan ympäristöviikonloppuun

Noin 500 organisaatiota paikallisista ryhmistä valtiollisiin laitoksiin 119 maassa osallistuu YK:n tukemaan "Clean Up the World Weekend" -tapahtumaan 15.-17. syyskuuta. Vuosittainen kampanja saa liikkeelle yli 30 miljoonaa vapaaehtoista ympäri maailman.

Vapaaehtoiset osallistuvat moninaisiin toimiin kuten katujen, vesistöjen, puistojen ja rantojen puhdistamiseen, puiden istutukseen, energian säästötoimiin, veden kierrätykseen ja koulutuksellisiin ohjelmiin, kerrotaan YK:n ympäristöohjelman UN Environment Programmen (UNEP) tiedotteessa.

Kampanjan käynnistämisen jälkeen 14 vuotta sitten siihen on liittynyt yli sata maata. Erityisen innostunutta vastaanotto on ollut Afrikan, Tyynenmeren ja Latinalaisen Amerikan kehitysmaissa, mukaan lukien joitakin maailman köyhimpiä maita. Afrikan osuus sekä maiden (28) että organisaatioiden (171) lukumäärän osalta on suurin.

UNEP on tapahtuman päätukija. Lisäksi kampanjaa tukevat Veolia Environment, National Georaphic Channels International, Brambles, Qantas ja Australian hallitus ulkoasiainministeriönsä kautta.

"Clean Up the World" -kampanja sai alkunsa vuonna 1989, kun australialainen purjehtija Ian Kiernan järkyttyi merellä kohtaamansa jätteen määrästä ja organisoi Sydneyn sataman puhdistuksen. Tuolloin noin 40 000 vapaaehtoista osallistui ruostuneiden autonromujen, muovin, lasipullojen ja tupakantumppien keräämiseen vedestä.

Artikkeli englanniksi
UNEP United Nations Environment Programme