YK:n pääsihteerin Kofi Annanin tervehdys YK-päivänä

Tervehdin ystäviäni ja kollegoitani ympäri maailman kymmenettä ja viimeistä kertaa YK:n päivänä. Olen työskennellyt lähes koko ammatillisen urani ajan YK:ssa, joten tämä päivä ja arvot joita se edustaa tulevat aina olemaan minulle tärkeitä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme tehneet merkittäviä edistysaskeleita kohti kestävää kehitystä, rauhaa ja turvallisuutta.

- Kansainvälinen apu ja velkojen anteeksi antaminen ovat lisääntyneet
- Maailma on lisäämässä toimiaan HIV/AIDS:ia vastaan
- Valtioiden välisiä sotia on aikaisempaa vähemmän, ja moni sisällissota on päättynyt
- Useampi hallitus valitaan demokraattisilla vaaleilla ja on vastuussa kansalaisilleen
- Kaikki valtiot ovat ainakin lausunnoissaan omaksuneet vastuunsa kansalaistensa suojelemisessa kansanmurhilta, sotarikoksilta, etnisiltä puhdistuksilta ja rikoksilta ihmisyyttä vastaan

Tehtävää on kuitenkin vielä paljon.

- Rikkaiden ja köyhien välinen kuilu kasvaa edelleen.
- Vain harva maa tulee saavuttamaan vuosituhattavoitteet vuoteen 2015 mennessä.
- Monet ihmiset kärsivät edelleen julmuuksista, painostuksesta ja väkivaltaisista konflikteista
- ydinaseitten leviämisen estäminen
- Terrorismi ja sen aiheuttamat reaktiot saavat aikaan pelkoa ja epäluuloja

Vaikuttaa siltä ettemme edes ole samaa mieltä siitä, mitkä uhat ovat keskeisimpiä. Pienten saarten asukkaiden mielestä se saattaa olla ilmaston lämpeneminen. Terroristi-iskun kohteeksi joutuneen kaupungin asukkaat - esimerkiksi New York, Mumbai tai Istanbul - taas saattavat tuntea että terrorisminvastainen taistelu on etusijalla. Muut ehkä korostavat köyhyyttä, tauteja tai kansanmurhia.

Totuus on kuitenkin, että nämä ovat kaikki globaaleja uhkia. Meidän tulisi kaikkien olla niistä yhtä lailla huolestuneita. Muussa tapauksessa emme onnistu vastaamaan niistä yhteenkään.

Juuri tällä hetkellä meillä ei ole varaa olla eripuraisia. Tiedän että te, maailman kansat, ymmärrätte tämän. Kiitos kaikesta tuestanne ja rohkaisustanne jota olen teiltä näiden kymmenen vaikean mutta jännittävän vuoden aikana saanut.

Kannustakaa johtajianne työskentelemään seuraajani kanssa ja tekemään Yhdistyneistä Kansakunnista vieläkin vahvempi ja tehokkaampi.

Kauan eläköön planeettamme ja sen ihmiset. Kauan eläköön Yhdistyneet Kansakunnat!

Kofi Annan

Tervehdys englanniksi