YK:n pääsihteeri Ban toivoo ”globaalia ja keskittynyttä ponnistusta” Libyan hyväksi

15.4.2011

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on huolissaan Libyan humanitaarisesta tilanteesta. Nopean ja päättäväisen globaalin toiminnan ansiosta lukemattomia henkiä on onnistuttu pelastamaan, mutta siviilejä uhkaa edelleen maan vakava humanitaarinen tilanne.

Puhuessaan yhdessä Arabiliiton kanssa koolle kutsumassaan, alueellisia toimijoita kokoavassa konferenssissa Kairossa, Ban raportoi että useissa kaupungeissa peruspalvelujen ja -hyödykkeiden, kuten ruoan, veden ja terveydenhuollon saanti on vaikeaa. Pääsihteerin arvion mukaan lähes puoli miljoonaa ihmistä on poistunut maasta vuoden alussa alkaneiden levottomuuksien aikana. Lisäksi suuri osa paenneista on jumissa oman onnensa nojassa raja-alueilla leireillä tai kauttakulkupisteissä. Konferenssiin osallistuneita naapurimaita hän kehottaa pitämään rajansa auki, jottei alueen herkkä tasapaino järkyty rajalle kasaantvien pakolaisten vuoksi.

Konferenssissa Ban antoi katsauksen myös Libyan tulevaisuuteen. Hänen mukaansa YK aikoo asettaa järjestön kansainvälisiä toimijoita Tripoliin heti kun se on mahdollista. Tämä tarkoittaisi laajaa kirjoa eri konfliktinratkaisun ja rauhanrakennuksen asiantuntijoita ja rauhanturvausjoukkoja. Lisäksi humanitaarisesta avusta vastaava YK:n alipääsihteeri Valerie Amos suunnittelee parhaillaan matkaa pääkaupunkiin.

"Monimutkainen tilanne vaatii globaalia ja keskittynyttä ponnistusta YK:lta. On tärkeää että maailmanyhteisö pysyy sitoutuneena ja yhtenäisenä", totesi Ban konferenssissa jatkaen eilen Qatarin Dohassa antamaansa lausuntoa, jossa hän muistuttaa YK:n turvallisuusneuvoston sitoutuneen siviilien suojelemiseen suojeluvastuun periaatteiden (R2P) mukaisesti: "Meidän on puhuttavalla yhteisellä äänellä ja toimittava kärsivällisesti ja päättäväisesti yhteisen päämärän saavuttamiseksi Libyan kansan puolesta."

Libyan taistelut alkoivat maata vuosikymmeniä itsevaltaisesti hallinneen Muammar Gaddafin vastaisina protesteina. Levottomuudet ovat osa Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän demokratialiikettä, joka on jo kaatanut Tunisian ja Egyptin pitkäaikaiset hallitsijat. Libyassa taistellaan edelleen ja arvioiden mukaan epävakaudet tulevat jatkumaan vielä pitkään, ennen kuin maahan saadaan kestävä rauha.

Lue lisää UN Newsin sivuilta:
At Doha summit, Ban underscores importance of united global action on Libya

Libya: UN chief calls for concerted efforts to address grave humanitarian crisis