YK:n asiantuntijat saapuvat Syyriaan arvioimaan öljyvuodon ympäristövaikutuksia

Kaksi Yhdistyneiden Kansakuntien asiantuntijaa saapui Syyriaan tiistaina arvioimaan Israelin pommituksen aiheuttaman öljyvuodon vakavuutta. Vuoto syntyi Israelin pommitettua libanonilaista öljyvoimalaa. YK:n ympäristöjärjestön UNEP:n mukaan öljy on ehtinyt levitä jo 140 kilometrin mittaiselle matkalle Libanonin rannikolla. Puhdistustoimiin ei ole sotatoimien vuoksi vielä voitu alkaa.

"Vaikka ymmärränkin kriisin monimutkaisuuden, monet ovat järkyttyneitä että yli kolmen viikon aikana minkäänlaista ympäristöarviota ei ole tehty eikä puhdistustöitä tai vuodon leviämistä estäviä toimia ole aloitettu", sanoi YK:n edustaja Achim Steiner.

UNEP:n mukaan Libanonin rannikolle levinneen öljyn määrä on jo samaa luokkaa kuin Ranskan edustalla vuonna 1999 sattuneessa katastrofissa, kun Erika-tankkeri päästi mereen noin 13 000 tonnia öljyä. UNEP varoitti että mikäli kaikki pommitetun Jiyyeh-voimalan öljystä pääsee vuotamaan Välimereen, on onnettomuus yhtä laajamittainen kuin Exxon Valdez -katastrofi 1989.

"Kyseessä on erittäin vakava tapaus, jonka käsittelemiseksi ei vihollisuuksien takia ole voitu tehdä käytännössä vielä mitään. Olemme tyytyväisiä, että kaksi asiantuntijaamme voi tarjota opastusta Damaskoksesta käsin, vaikka muita toimia vielä tarvitaankin", Steiner totesi.

UNEP tekee yhteistyötä YK:n Humanitääristen asioiden toimiston, Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) ja Euroopan komission kanssa.

Joidenkin merieläinten kuten merikilpikonnien pelätään kärsineen öljyvuodosta. UNEP:n Ateenan-toimiston mukaan itäisellä Välimerellä on eräiden tonnikalalajien kutualueita, ja kalan munien pelätään vahingoittuneen öljystä.

Artikkeli englanniksi