YK:n alkuperäiskansojen foorumi kokoontuu New Yorkissa

22.4.2010

YK:n alkuperäiskansojen asioita käsittelevän foorumin (UNPFII) vuosittainen kaksiviikkoinen kokous käynnistyi maanantaina New Yorkissa. Noin 2 000 alkuperäiskansojen edustajaa ympäri maailmaa osallistuu foorumiin.

Pääsihteeri Ban Ki-moon kehotti avauspuheessaan YK:n jäsenmaita edistämään alkuperäiskansojen kehitystä sekä kunnioittamaan heidän arvojaan ja perinteitään. Tämänvuotisen foorumin teemana on "Kulttuuri ja identiteetti mukana kehityksessä".

Ban pyysi hallituksia, alkuperäiskansojen edustajia, YK:ta ja muita tahoja varmistamaan, että Alkuperäiskansojen oikeuksien julistuksen tavoitteet toteutuvat. Julistuksessa määritellään alkuperäiskansojen 370 miljoonalle edustajalle yksilökohtaiset ja kollektiiviset oikeudet ja kielletään heidän syrjintänsä. Julistustekstissä määritellään oikeudet mm. kulttuuriin, identiteettiin, kieleen, työhön, terveyteen ja koulutukseen.

Uusi-Seelanti hyväksyi uusimpana jäsenmaana julistuksen maanantaina. Uuden-Seelannin lisäksi Australia, Kanada ja Yhdysvallat äänestivät julistusta vastaan sitä luotaessa vuonna 2007. Australia kuitenkin muutti päätöstään viime vuonna, joten julistuksen ulkopuolella ovat enää Pohjois-Amerikan kaksi maata.

Pääsihteeri Ban sanoi puheessaan myös, että alkuperäiskansojen kulttuurit, kielet ja elämäntavat ovat jatkuvasti uhattuna ilmastonmuutoksen, aseellisten konfliktien, koulutusmahdollisuuksien puutteen ja syrjinnän vuoksi. Alkuperäiskansat muodostavat YK:n selvityksen mukaan 5 prosenttia mailman väestöstä, mutta 33 prosenttia mailman köyhistä. Maailmassa puhutuista noin 7 000 kielestä alkuperäiskansojen edustajat puhuvat yli 4000:a. Kielitutkijat ennustavat, että jopa 90 prosenttia maailman kielistä on uhanalaisia tai häviämässä vuosisadan loppuun mennessä.

Linkki UNPFII:n kotisivulle