YK toimittaa Mongoliaan hätäapua ankaran talven vuoksi

4.3.2010

Reilussa -40 asteessa viikkokausia pysytelleet pakkaset ja runsas lumentulo ovat ajaneet Mongolian länsiosien paimentolaiset ja kylien asukkaat hätätilaan. Ruoka, polttoaineet ja lääkkeet ovat vähissä, sillä syrjäseudut ovat sääolosuhteiden vuoksi eristyksissä. Jopa 3 miljoonaa karjaeläintä on kuollut talven aikana.

YK osoitti viime viikolla Mongolian humanitääriseen apuun 3,7 miljoonaa dollaria hätäapurahastostaan CERF:stä. YK toimittaa maahan eri järjestöjensä välityksellä ruoka-apua, polttoaineita, lääkkeitä sekä rehua ja apua kuolleiden eläinten ruhojen hävittämiseen. Lisäksi toimitetaan sairaanhoitoapua lapsille ja raskaana oleville naisille sekä psykososiaalista apua kriisialueiden asukkaille. Nopea apu on tarpeen, jotta kriisi ei muuttuisi pitkäkestoiseksi, yhä laajempia yhteiskunnallisia ongelmia aiheuttavaksi katastrofiksi.

Esimerkiksi tällä viikolla YK:n lastenrahasto UNICEF lennättää maahan huopia, talvikenkiä, hygieniapakkauksia ja muita hätäaputarvikkeita 4 000 asuntolamajoituksessa olevalle koululaiselle. Tarvikkeiden jakelusta Mongoliassa UNICEF vastaa yhteistyössä maan hallituksen kanssa. Tulevina viikkoina lisäapua lähetetään maitse alueen kouluihin ja kyliin.

Säät Mongoliassa liittyvät luonnonkatastrofiin, joka kutsutaan nimellä dzud. Viime kesä oli kuiva, ja tänä talvena on kärsitty poikkeuksellisen runsaasta lumentulosta, voimakkaista tuulista ja jopa -50 asteen paukkupakkasista. Kuivan kesän takia paimentolaisten karjalle ei kasvanut tarpeeksi ruohoa, ja dzud-ilmiön sääolosuhteissa lumi jäätyi kerroksiksi, joiden läpi karja ei pääse käsiksi kasvillisuuteen. Pakkasten jatkuessa nälkiintyneiden karjaeläinten joukkokuolemat ovat aiheuttaneet paimentolaisvaltaisilla alueilla ruokakriisin. Kovien pakkasten arvellaan jatkuvan huhtikuulle asti.

Linkki hätäapurahasto CERF:n Mongolia-sivulle

Linkki YK:n uutiseen UNICEFIN hätäavusta Mongoliaan