YK riensi apuun Kongon maanvyöryalueelle

20.5.2010

YK:n rauhanturvaajat riensivät keskiviikkona (19.5.) apuun Kongon demokraattisen tasavallan maanvyöryalueelle. Suuren Nyiragongo-tulivuoren lähettyvillä sattunut maanvyöry on haudannut ainakin 46 ihmistä ja huuhtonut mukanaan 200 kotitaloutta.

Maanvyöryn aiheutti rankat sateet, joiden myötä joki vuoti yli, ja se laittoi tulivuoren rinteen maan vyörymään kohti ihmisasutuksia.

"Tavoitteemme on pitää huolta kotinsa menettäneistä ihmisistä siihen asti kunnes humanitaariset järjestöt ottavat alueen haltuunsa ja antavat näille ihmisille heille välttämätöntä avustusta. Samanaikaisesti etsimme yhä kateissa olevia ihmisiä", kertoi Kongon YK-mission MONUCin tiedottaja Madnodje Mounoubai.

YK:n rauhanturvaajat ovat toistaiseksi löytäneet 16 ihmisen ruumiit.

Mounoubai kieltäytyi arvioimasta kotinsa menettäneiden ihmisten määrää. Kongon lehdistö laski luvuksi 5000.

MONUC on 11-vuotias projekti, joka on pyrkinyt edistämään rauhaa ja demokratiaa Kongossa, jota koitteli monivuotinen sisällissota. Sodan tuoksinnassa kuoli neljä miljoonaa ihmistä, osa taisteluissa, osa nälkään ja sairauksiin. YK:n on tarkoitus aloittaa vetäytyminen Kongosta tänä kesänä.