YK-politiikka keskiössä - YK:n ystävät kokoontuivat Suurlähettiläspäivien vastaanotolle

"Kun maailmanpoliittinen tilanne on kriisiytynyt, on yhä tärkeämpää rakentaa luottamusta ja käydä vuoropuhelua."

Ihmisiä alkudrinkeillä ravintolan sisäpihalla, juttelua, tutustumista ja iloinen tunnelma.
Yksi illan puhujavieraista oli YK-suurlähettiläs Elina Kalkku (keskellä). Kuva: Elina Laiho / Suomen YK-liitto.

Helsingissä järjestettyjen Suurlähettiläspäivien puheissa korostuivat Nato ja EU sekä Venäjään ja Ukrainaan liittyvät asiat. YK:n ystävien vastaanotolla painotus oli YK-politiikassa; nykyisessä maailmantilanteessa Suomen tulee pitää yhtä lailla esillä YK:n kautta tapahtuvaa dialogia eri maiden kanssa ja toimia entistä vahvemmin YK:ssa.

YK:n ystävien Suurlähettiläspäivien vastaanotto järjestettiin tiistaina 22.8. Helsingissä. YK:n ystävät, professori Helena Ranta ja toimittaja Rauli Virtanen sekä YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko ottivat vastaan runsaan ja asiantuntevan yleisön. Ääneen pääsivät Helena Rannan lisäksi Suomen YK-suurlähettiläät Elina Kalkku ja Heidi Schroderus-Fox sekä eduskunnan YK:n ystävien perustaja Saara-Sofia Sirén.

YK-suurlähettiläät painottivat sitä, että YK:ssä on pienten maiden joukossa useita Suomen kanssa samanmielisiä maita, joiden kanssa tulisi tehdä yhteistyötä pitkäjänteisesti. Hyvin pohjustetusta yhteistyötä on hyötyä, kun haluamme edistää meille tärkeitä poliittisia tavoitteita tai esimerkiksi tulevassa turvallisuusneuvostokampanjassa.

Maailmanpoliittinen tilanne on kriisiytynyt ja toimijat jakaantuvat yhä vahvemmin. Samaan aikaan meidän on ratkaistava maiden rajat ylittäviä ympäristökriisejä ja globaalia ruokakriisiä. "Silloin on yhä tärkeämpää rakentaa luottamusta ja käydä vuoropuhelua. On tärkeä pitää kiinni YK:n arvopohjasta, kansainvälisestä sääntöpohjaisesta järjestelmästä, monenkeskisestä yhteistyöstä ja rakentaa yhteisymmärrystä diplomatian keinoin", sanoi Helena Ranta.

Kestävän kehityksen lipun alla Rauli Virtanen, Helena Ranta ja Helena Laukko.
Rauli Virtanen, Helena Ranta ja Helena Laukko ottivat vieraat vastaan kestävän kehityksen lipun alla. Kuva: Elina Laiho / Suomen YK-liitto.
Yleisö sai ottaa kuvia kestävän kehityksen lipun kanssa ja varautua tulevaan liputuspäivään. Kuva: Elina Laiho / Suomen YK-liitto.
teivo teivainen ja muita vieraita keskustelemassa pihalla
yleisöä sisäpihalla
Helena Ranta toivotti vieraita tervetulleeksi
Kuva: Elina Laiho / Suomen YK-liitto.
Nuori nainen laulaa ja soittaa kosketinsoittimia, taustalla kestävän kehityksen lippu
Illan päätteeksi esiintyi upea nuori jazz-lupaus Maja Mannila, jonka esityksen järjesti YK-liiton yhteistyökumppani Open Creative House. Kuva: Elina Laiho / Suomen YK-liitto.