YK onnittelee Etelä-Sudania onnistuneesta kansanäänestyksestä

9.2.2011

Yhdistyneet kansakunnat otti tyytyväisenä vastaan lopulliset Etelä-Sudanin kansanäänestyksen tulokset, jotka todistavat ylivoimaisen enemmistön haluavan alueen irtautumista Pohjois-Sudanista.

Samalla toivottiin, että molemmat osapuolet tarttuisivat mahdollisimman pian toimiin, joita eteläisten alueiden itsenäistyminen edellyttää.

Pääsihteeri Ban Ki-moon sekä hänen nimittämänsä vaalipaneeli kannustavat osapuolia löytämään kestäviä vaalienjälkeisiä ratkaisuja pian, jotta äänestyksessä ilmennyt tahtotila saa ansaitsemansa vastauksen: Etelä-Sudanin on määrä itsenäistyä heinäkuun 9. päivään mennessä ja liittyä YK:n 193. jäsenvaltioksi.

Sitä ennen ratkaistaviin ongelmiin kuuluvat muun muassa kysymykset rajaturvallisuudesta, kansalaisuudesta, varallisuuden jakautumisesta ja rajanvedosta. Lisäksi kiistanalaisten alueiden - erityisesti Abyein - kohtalo on selvitettävä. Alueen oli määrä äänestää samaan aikaan kansanäänestyksen kanssa liittymisestään joko Etelä- tai Pohjois-Sudaniin, mutta äänestyskomissiota ei ole perustettu, ja äänikelpoisuudesta on erimielisyyksiä.

Pääsihteerin vaalipaneeli huomioi myös Abyein alueen viimeaikaiset kuolonuhrejakin vaatineet selkkaukset, jotka sen mukaan hankaloittavat tilannetta entisestään. YK lisäsi rauhanturvajoukkojensa vahvuutta alueella kansanäänestyksen ajaksi.

Itse kansanäänestystä paneeli kiitteli vapaaksi, reiluksi ja uskottavaksi, ja sen mukaan tulos on Etelä-Sudanin kansan vapaa tahdonilmaus. Myös Ban Ki-moon onnitteli sudanilaisia reilun ja rauhallisen kansanäänestyksen järjestämisestä.

Linkki: UN Newsin uutinen aiheesta